Incendiile la autoturisme si Magnenziul

Multe dintre incendiile la care intervenim sunt incendii la autoturisme , care in ultima vreme necesita o atentie tot mai mare .

Pentru a reduce din greutatea autoturismelor  , multe componente sunt fabricate din magneziu  ( clasa D de incendiu ) .

Magneziul este un material atractiv pentru industria de autovehicule, în primul rând datorită faptului că acesta este cu 36% mai uşor decât aluminiul şi cu 75% mai uşor ca oţelul .  În  stare  aliată,  magneziul  are cel  mai  mare  raport rezistenţă/masă, dintre toate metalele structurale . Desigur, costul magneziului şi aliajelor sale este unul din factorii care limitează utilizarea acestora pe scară largă (costul Mg este de 3,5-6ori mai mare ca al oţelului şi de 1,7-2,8 ori mai mare ca al aluminiului).

Cateva componente auto care contin magneziu sau aliaje de magneziu :

  • cadre de scaune
  • coloane de volan
  • suporti motor
  • structura usi
  • componente ale motorului si caroseriei
  • capace de chiulasa
  • suporti pentru pedale
  • blocuri motor
  • galerie de admisie
  • transmisii

Când este încălzit, magneziul se aprinde și arde cu o lumină albă intensă și eliberează cantități extreme de căldură.  Majoritatea incendiilor de magneziu nu pot fi stinse cu apă, deoarece Magneziul reacționează cu molecula de oxigen din apă pentru a forma oxid de magneziu și acesta eliberează hidrogen pur care arde foarte bine in prezenta oxigenului.

După cum știm, apa își extinde de 1700 de ori volumul pe măsură ce este transformată în abur, acest lucru face ca molecula de apă să fie mult mai mică, iar căldura intensă a magneziului le descompune înainte ca acestea să poată răci efectiv căldura.  Când sunt descompuse, aceste molecule formează cantități extreme de hidrogen gazos, care este foarte exploziv.  Aceste explozii de hidrogen sunt apoi susținute de oxigen, făcându-le și mai intense și pur și simplu provoacă stropirea metalului topit, aruncând micile bucăți de metal topit în toate direcțiile.

Proprietati Magneziu :

Temperatura de autoaprindere 600-650 °C.

Punctul de topire 651 °C ,

Temperatura de ardere , aprox 3000 °C

Concluzia: Cand interveniti la astfel de incendii , purtati echipamentul individual de protectie complet  , inclusiv  aparatul de respirat  . Fumul degajat de arderea magenzului este foarte toxic , periculos exista pericol foarte mare de explozie .

Sa urmarim cateva interventii la autoturisme cu componente din magenziu și sa observam importanța echipamentului de protecție .

Conform ISU 01 Clasa D  reprezinta Incendiile de metale , precum aluminiu, zinc, magneziu. Toxice prin inhalare, înghiţire sau prin simplu contact, arderea lor este, în general, violentă şi foarte luminoasă. Majoritatea acestor metale reacţionează violent în contact cu apa, ducând la degajarea de hidrogen, ceea ce creează un risc suplimentar de explozie. Unele dintre ele, precum magneziu, potasiu sau fosforul alb, se pot aprinde spontan în prezenţa aerului, chiar exploda. Altele, precum aluminiul de exemplu, pot să de inflameze sau să explodeze dar doar dacă sunt sub formă de pulbere sau granule. La aceste incendii nu trebuie, în nici un caz, să se acţioneze la stingere cu apă sau cu spumă. Singurele modalităţi de stingere sunt bazate pe utilizarea nisipului uscat sau a cimentului.

Surse :

https://www.firehouse.com/operations-training/hoselines-water-appliances/article/11300616/firefighter-training-extinguishing-magnesium-fires

https://www.firefighterclosecalls.com/steering-column-made-of-magnesium-explodes-at-car-fire/

https://midsouthrescue.tripod.com/midsouthrescue/id21.html

https://firefighterinsider.com/how-do-you-put-out-a-magnesium-fire/

https://hooniverse.com/magnesium-in-automobiles-smart-car-sparkles/

https://midsouthrescue.tripod.com/midsouthrescue/id21.html