Studiu de caz – Incendiu autoturism electric – Praga – Jaguar i-Pace

Articol tradus . Sursa : evfiresafe.com

Există foarte puține agenții de pompieri la nivel mondial care au publicat proceduri standard de operare sau ghiduri orientatie pentru incidentele în care sumt implicate baterii de înaltă tensiune ale autotirismelor electrice

Dacă aveți sarcina de a elabora SOP-uri ( standard operating procedures – proceduri de operare standard ) pentru departamentul dvs. de urgență, această excelentă serie video și foto prezintă întreaga activitate de gestionare a unui incident în care a fost implicat un Jaguar I-Pace ( full electric ) care a luat foc într-o parcare subterană din Praga, Republica Cehă, în data de 4 mai 2023.

La ce ar trebui să fiți atenți?

În timp ce urmăriți videoclipul, urmăriți aceste puncte de interes observate de echipa noastră:

  • Echipajele folosesc echipamentul de protecție complet , inclusiv aparate de respirat cu are comprimat
  • Nu este clar dacă autovehiculul era la incărcat , însă se pare că în zonă există unități de încărcare.
  • Mai multe echipaje se află la fața locului, astfel încât să se poată asigura o rotație regulată și o dozare a efortului .
  • Incendiul vehiculului este lichidat
  • Se pare că un sistem de ventilație s-a declanșat automat, a fost pornit sau spațiul a fost ventilat de către echipaje
  • Din înregistrarea video nu reiese clar dacă în parcare există un sistem de ventilație sau un sistem de sprinklere.
  • Este folosit un sistem Cold Cut Cobra pentru a penetra pachetul de baterii si al răcii
  • Este folosită o cameră cu termoviziune ( TIC ) pentru a identifica punctele fierbinți de pe suprafața bateriei .
  • Este folosită o a doua linie de furtun pentru răcire
  • Odată răcit, vehiculul electric este ridicat în partea din spate cu ajutorul unui depărtător pentru a se putea refula apă mai usor pe pachetul de baterii
  • După ce este în siguranță, vehiculul electric este ridicat pentru a plasa cărucioare sub roți în vederea scoaterii din parcarea subterană
  • În cazul unui VE, este posibil să nu poată fi pus in neutru pentru a permite o deplasare ușoară.
  • Prin evitarea mișcării roților, frânarea regenerativă nu este activată.
  • Frânarea regenerativă poate apărea atunci când un vehicul este tras înainte și poate furniza o “lovitură” de putere în bateria de înaltă tensiune; acest lucru ar putea provoca o aprindere secundară în cazul vehiculelor electrice deteriorate.
  • VE este ghidat de echipaje într-un lift pentru mașini, cu toate cele patru roți pe cărucioare.
  • Echipajele echipate aparate de respirat intră în lift împreună cu VE.
  • Presupunem că acest lucru a fost făcut pentru a evita mișcările în timpul operațiunilor de ridicare.
  • Există un risc sporit de explozie a norului de vapori într-un spațiu închis, cum ar fi un lift, însă presupunem că echipajele au făcut o evaluare a riscurilor înainte de a intra în lift.
  • Echipajele ghidează VE pe stradă cu ajutorul unui troliu conectat la un camion de tractare.
  • Roțile din spate nu mai sunt pe cărucioare, însă roțile din față sunt în acest moment.
  • Jaguar I-Pace este un vehicul cu tracțiune integrală, astfel încât lipsa cărucioarelor (din motive necunoscute) poate crește riscul ca frânarea regenerativă și să provoace o reaprindere secundară .
  • Observăm că echipajele au părăsit zona în acest moment, așa că presupunem că sunt conștienți de acest risc.
  • Se efectuează verificări regulate cu camera cu termoviziune
  • VE este încărcat într-un container de submersie care, presupunem, a fost umplut cu apă după ce a fost transportat în siguranță la un depozit.

Deși nu avem încă toate detaliile, un articol de știri de pe Pozary.cz arată că:

  • O mașină electrică a luat foc intr-o parcare subterană din Praga , capitala Cehiei. Intervenția a fost îngreunată de sistemul de ascensoare pentru transportul vehiculelor
  • Unități de la stațiile centrale, Holešovice, Skhanica, Krčská și Chodová au intervenit pe strada Bělehradská din Praga la incendiul unei mașini electrice la primul etaj subteran al garajului clădirii administrative. Incendiul a izbucnit înainte de miezul nopții de joi, 4 mai 2023.
  • Pompierii au intervenit și au folosit mai multe jeturi de apă, inclusiv dispozitivul COBRA, pentru a străpunge carcasa bateriei și a o răci. Cu ajutorul cricurilor hidraulice, pompierii au ridicat vehiculul pentru a accesa mai bine bateria din podea.
  • Chimiștii de la Departamentul de Pompieri din Praga au măsurat concentrațiile de poluanți care au scăpat din garaj în aer. Din acest motiv, o parte a străzii Bělehradská a fost închisă de Poliția Republicii Cehe. De asemenea, chimiștii au prelevat mostre de apă folosită pentru stingerea incendiilor în vederea unor analize suplimentare.
  • După două ore, incendiul a fost stins, iar bateria autovehiculului a fost răcită și autovehiculul pregătit pentru a fi transportat din garajul subteran. Acest lucru a fost complicat din cauza sistemului de ascensoare pentru transportul mașinilor și a faptului că parcarea era deconectată de la curent.
  • După conectarea liftului la sursa de energie de rezervă, vehiculul a fost transportat pe șosea cu ajutorul unor camioane de transport, unde a fost încărcat într-un container special pentru răcire.
  • După ce mașina a fost încărcată, aceasta a fost transportată într-un container sub supravegherea permanentă a pompierilor și verificată cu ajutorul unei camere termice până în parcările Administrației Căilor Ferate, cu ajutorul HZS SŽ. Vehiculul va sta în baia de apă pentru timpul necesar.
  • Cauza incendiului a fost, probabil, o defecțiune tehnică, cauza exactă a incendiului fiind încă investigată de către pompieri. Proprietarul vehiculului a estimat pagubele la aproximativ 40.000 euro .

Cum identificăm, imobilizăm și izolăm un Jaguar I-Pace?

Ghidul de intervenție în caz de urgență pentru Jaguar I-Pace poate fi găsit pe aplicația EURORescue

Pentru a identifica I-Pace, căutați emblema exterioară și orice semne de identificare pecum plăcuțele verzi de înmatriculare . Nu uitați să vă apropiați din lateral, nu din față sau din spate , în cazul unei mișcări neașteptate.

Pentru a-l imobiliza, poziționăm VE în “P” pentru parcare, dacă este posibil, folosim cale mari pentru roți în fața și în spatele pneurilor din față și în spatele celor din spate. Există două baterii de joasă tensiune în I-Pace, o baterie de pornire și o baterie auxiliară, și puteți deconecta bateria de pornire ca metodă suplimentară de imobilizare.

Pentru a izola bateria de înaltă tensiune a I-Pace, deschideți capota față & îndepărtați capacul de plastic din față. Consultați ERG pentru a găsi trei puncte de tăiere marcate cu o etichetă portocalie de pompier. ERG-ul Jaguar recomandă tăierea în cele trei locuri pentru o izolare completă .

Ghidul de interventie al Jaguar i-Pace îl gasiți aici<<<<