Efectul Dunning-Kruger

❗ De ce este o amenințare tăcută pentru siguranța pompierilor?

Efectul Dunning-Kruger este un fenomen psihologic care descrie modul în care persoanele cu un nivel scăzut de cunoștințe sau abilități într-un domeniu tind să își supraestimeze competențele.

🔍 Această eroare cognitivă, identificată de psihologii David Dunning și Justin Kruger în 1999, se bazează pe ideea că:

Incompetența limitează nu doar performanța, ci și capacitatea de a recunoaște această incompetență.


În contextul pompierilor, acest efect poate deveni îngrijorător atunci când  ,  în special cei cu puțină experiență sau instruire, cred că știu totul, dar de fapt nu dețin cunoștințele necesare pentru a acționa în siguranță și eficient.


⚠️ Acești pompieri pot:

  • 🚫 Subestima protocoalele de siguranță pentru că „deja știu totul”
  • 👂 Ignora sfaturile colegilor mai experimentați, considerându-i „prea precauți”
  • 💥 Lua decizii riscante fără o evaluare corectă a pericolelor

Aceste comportamente reflectă o incapacitate metacognitivă tipică efectului Dunning-Kruger:

Persoanele afectate nu își pot evalua corect propriile limite, tocmai pentru că nu dețin cunoștințele necesare.


🛑 Supraîncrederea ≠ Siguranță

Pentru noi, pompierii, încrederea este o calitate esențială. Dar atunci când această încredere se transformă în supraestimare nefondată, poate compromite întreaga intervenție.

Exemplu concret:

O echipă de intervenție:

  • Subestimează complexitatea unui intervenți
  • Ignoră procedurile din convingerea greșită că „știu eu mai bine”

❗ Consecința:
Situația se agravează și crește riscul pentru viața colegilor și a victimelor.


📉 Efecte pe termen lung: Împiedicarea dezvoltării profesionale

Un pompier care crede că le știe pe toate:

  • 🚷 Este reticent la feedback
  • ❌ Refuză să participe la instruiri suplimentare
  • ⛔ Nu se actualizează cu noile tehnici și tehnologii

Această atitudine duce la:

  • Stagnare profesională
  • Decalaj de competențe critic în situații de urgență

Soluții: Cum reducem efectul Dunning-Kruger?

1. Promovarea unei culturi a învățării continue

  • Încurajarea autoevaluării constructive
  • Formare periodică și instruiri aplicate
  • Muncă în echipă și sprijin reciproc

2. Rolul liderilor

  • 🧭 Liderii trebuie să modeleze comportamentul de învățare
  • 👥 Să creeze un mediu în care pompierii sunt încurajați:
    • Să își recunoască limitele
    • Să își îmbunătățească permanent abilitățile și cunoștințele

Profesiile cu risc ridicat și pericolul încrederii nejustificate

Efectul Dunning-Kruger poate fi o provocare majoră în domenii în care greșelile se plătesc cu vieți.

✔️ Recunoașterea și abordarea acestui tip de prejudecată cognitivă nu doar că îmbunătățește eficiența echipei, ci salvează vieți.


💡 Mesaj de încheiere

🔥 Adevărata putere nu stă în convingerea că știi totul, ci în acceptarea faptului că mereu mai ai ceva de învățat.
Frank Montagna (2018)
„Focul nu iartă pe cei care se opresc din învățat.”


📚 Referințe:

  • Dunning, D. (2011). Self-Insight: Roadblocks and Detours on the Path to Knowing Thyself. Psychology Press.
  • Dunning, D., & Kruger, J. (1999). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1121–1134.
  • Nazarite, W. (2025). Efectul Dunning-Kruger la pompierii profesioniști: supraconfianța și managementul riscurilor.