❗ De ce este o amenințare tăcută pentru siguranța pompierilor?
Efectul Dunning-Kruger este un fenomen psihologic care descrie modul în care persoanele cu un nivel scăzut de cunoștințe sau abilități într-un domeniu tind să își supraestimeze competențele.
🔍 Această eroare cognitivă, identificată de psihologii David Dunning și Justin Kruger în 1999, se bazează pe ideea că:
Incompetența limitează nu doar performanța, ci și capacitatea de a recunoaște această incompetență.
În contextul pompierilor, acest efect poate deveni îngrijorător atunci când , în special cei cu puțină experiență sau instruire, cred că știu totul, dar de fapt nu dețin cunoștințele necesare pentru a acționa în siguranță și eficient.
⚠️ Acești pompieri pot:
🚫 Subestima protocoalele de siguranță pentru că „deja știu totul”
👂 Ignora sfaturile colegilor mai experimentați, considerându-i „prea precauți”
💥 Lua decizii riscante fără o evaluare corectă a pericolelor
Aceste comportamente reflectă o incapacitate metacognitivă tipică efectului Dunning-Kruger:
Persoanele afectate nu își pot evalua corect propriile limite, tocmai pentru că nu dețin cunoștințele necesare.
🛑 Supraîncrederea ≠ Siguranță
Pentru noi, pompierii, încrederea este o calitate esențială. Dar atunci când această încredere se transformă în supraestimare nefondată, poate compromite întreaga intervenție.
Exemplu concret:
O echipă de intervenție:
Subestimează complexitatea unui intervenți
Ignoră procedurile din convingerea greșită că „știu eu mai bine”
❗ Consecința: Situația se agravează și crește riscul pentru viața colegilor și a victimelor.
📉 Efecte pe termen lung: Împiedicarea dezvoltării profesionale
Un pompier care crede că le știe pe toate:
🚷 Este reticent la feedback
❌ Refuză să participe la instruiri suplimentare
⛔ Nu se actualizează cu noile tehnici și tehnologii
Această atitudine duce la:
Stagnare profesională
Decalaj de competențe critic în situații de urgență
Soluții: Cum reducem efectul Dunning-Kruger?
1. Promovarea unei culturi a învățării continue
Încurajarea autoevaluării constructive
Formare periodică și instruiri aplicate
Muncă în echipă și sprijin reciproc
2. Rolul liderilor
🧭 Liderii trebuie să modeleze comportamentul de învățare
👥 Să creeze un mediu în care pompierii sunt încurajați:
Să își recunoască limitele
Să își îmbunătățească permanent abilitățile și cunoștințele
Profesiile cu risc ridicat și pericolul încrederii nejustificate
Efectul Dunning-Kruger poate fi o provocare majoră în domenii în care greșelile se plătesc cu vieți.
✔️ Recunoașterea și abordarea acestui tip de prejudecată cognitivă nu doar că îmbunătățește eficiența echipei, ci salvează vieți.
💡 Mesaj de încheiere
🔥 Adevărata putere nu stă în convingerea că știi totul, ci în acceptarea faptului că mereu mai ai ceva de învățat. — Frank Montagna (2018) „Focul nu iartă pe cei care se opresc din învățat.”
📚 Referințe:
Dunning, D. (2011). Self-Insight: Roadblocks and Detours on the Path to Knowing Thyself. Psychology Press.
Dunning, D., & Kruger, J. (1999). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1121–1134.
Nazarite, W. (2025). Efectul Dunning-Kruger la pompierii profesioniști: supraconfianța și managementul riscurilor.
Din păcate nici luna Aprilie nu aduce vești mai bune decât cea precedentă și creșterile înmatriculărilor de vehicule electrice pe piața din România se lasă așteptate. Doar 612 unități au fost înmatriculate pe parcursul acestei luni (din care 29 vehicule comerciale ușoare – LCV), valori cu 37% mai scăzute comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Nu există niciun dubiu că piața de mașini electrice se află într-o scădere, însă motivele nu sunt legate de performața acestora ci mai degrabă de prețuri, disponibilitate și contextul socio-economic în care ne aflăm. Cel mai important factor pentru stagnarea înmatriculărilor este întârzierea demarării programului Rabla Plus. Suntem convinși că odată cu lansarea programului vom vedea cifre mai apropiate de valorile anilor trecuți.
Parcul de vehicule electrice a ajuns la 54.618 unități la finalul lunii Aprilie, dacă luăm în calcul și cele 194 de unități radiate.
Clasamentul primelor 2 modele înmatriculate în Aprilie oferă câteva surprize. Dacia Spring ocupă abia locul 5 cu 17 unități, iar modele ieșite din producție precum Renault Zoe sau VW e-Golf sunt prezente în acest clasament ca și înmatriculări la mâna a 2-a. Acest lucru indică faptul că apetitul cumpărătorilor pentru modele electrice accesibile nu a dispărut, ci aceștia așteaptă începerea programului Rabla Plus pentru a beneficia de reducerea de 7.500 EUR. Tesla ocupă primele două locuri cu Model 3 respectiv Model Y, modele populare, cu prețuri nu tocmai mici, dar cu performanțe dinamice și de autonomie foarte bune.
TOP 10 – Aprilie
Model
APR
1
TESLA MODEL 3
136
22.22%
2
TESLA MODEL Y
59
9.64%
3
HYUNDAI KONA
23
3.76%
4
RENAULT ZOE
21
3.43%
5
DACIA SPRING
17
2.78%
6
MERCEDES-BENZ EQA
15
2.45%
7
BMW I4
13
2.12%
8
MAZDA MX-30
12
1.96%
9
AUDI E-TRON
12
1.96%
10
VOLKSWAGEN E-GOLF
11
1.80%
Din păcate în primele 4 luni ale anului cifrele sunt cu aproximativ 20% mai mici decât în aceeași perioadă a anului trecut. Motivele sunt multiple și nu le vom dezbate acum, însă este cert că situația economică și instabilitatea socială au un impact major asupra acestor cifre. Credem că programele de subvenționare vor mai scoate piața din amorțeală deoarece interesul utilizatorilor pentru mașini electrice este mai mare ca niciodată.
Segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 105 noi înmatriculări în luna Aprilie, cea mai populară marcă premium fiind tot Mercedes-Benz cu 45 de unități înmatriculate. Acest segment nu a înregistrat scăderi în același ritm cu restul mărcilor deoarece cele mai multe modele nu s-ar încadra în programul Rabla Plus, astfel că lipsa suvenției nu cântărește la fel de mult ca și în cazul celorlalte modele.
Dacia Spring conduce în continuare clasamentul anului, însă pierde din avand în fața lui Tesla Model 3. Renault Kangoo ne oferă o surpriză, ocupând locul 3, semn că segmentul vehiculelor comerciale mici este de interes. Tesla Model Y a urcat pe locul 4, fiind ajutat și de apariția noului model actualizat și cu siguranță va fi un succes și pe piața din România.
TOP 2025
Model
Total 2025
% 2025
1
DACIA SPRING
1040
26.34%
2
TESLA MODEL 3
580
14.69%
3
RENAULT KANGOO
224
5.67%
4
TESLA MODEL Y
137
3.47%
5
LEAPMOTOR T03
134
3.39%
6
RENAULT MEGANE
132
3.34%
7
VOLKSWAGEN ID.3
85
2.15%
8
HYUNDAI KONA
83
2.10%
9
RENAULT ZOE
69
1.75%
10
NISSAN LEAF
67
1.70%
11
MERCEDES-BENZ EQE
64
1.62%
12
VOLVO EX30
58
1.47%
13
VOLKSWAGEN ID.4
53
1.34%
14
MAXUS EDELIVER
51
1.29%
15
AUDI E-TRON
45
1.14%
16
BMW I4
42
1.06%
17
MERCEDES-BENZ EQA
41
1.04%
18
RENAULT SCENIC
33
0.84%
19
TESLA MODEL S
31
0.79%
20
MERCEDES-BENZ EQS
31
0.79%
21
MAZDA MX-30
31
0.79%
22
TESLA MODEL X
29
0.73%
23
VOLKSWAGEN E-GOLF
28
0.71%
24
PORSCHE TAYCAN
28
0.71%
25
OPEL CORSA
27
0.68%
26
MINI COOPER
24
0.61%
27
FORD EXPLORER
24
0.61%
28
MERCEDES-BENZ EQB
21
0.53%
29
FORD TRANSIT
19
0.48%
30
BMW IX
19
0.48%
31
HYUNDAI IONIQ5
18
0.46%
32
BMW IX1
18
0.46%
33
BMW I3
18
0.46%
34
MERCEDES-BENZ EQC
16
0.41%
35
FIAT 500
16
0.41%
36
MG4
15
0.38%
37
FORD CAPRI
15
0.38%
38
MUSTANG MACH-E
14
0.35%
39
SMART FORTWO
13
0.33%
40
KIA NIRO
13
0.33%
41
TOYOTA BZ4X
11
0.28%
42
MERCEDES-BENZ EVITO
11
0.28%
43
CITROEN E-C4
10
0.25%
44
VOLKWAGEN UP!
9
0.23%
45
JAGUAR I-PACE
9
0.23%
46
HYUNDAI IONIQ6
9
0.23%
47
SKODA ENYAQ
8
0.20%
48
HYUNDAI IONIQ
8
0.20%
49
VOLVO XC40
7
0.18%
50
SMART FORFOUR
7
0.18%
51
PEUGEOT 208
7
0.18%
52
OPEL MOKKA
7
0.18%
53
VOLKSWAGEN ID.5
6
0.15%
54
NISSAN E-NV200
6
0.15%
55
BMW IX3
6
0.15%
56
AUDI Q4
6
0.15%
57
PEUGEOT 2008
5
0.13%
58
KIA EV6
3
0.08%
59
CITROEN E-BERLINGO
3
0.08%
60
TOYOTA PROACE
2
0.05%
61
SKODA CITIGO
0
0.00%
Alte modele
402
10.18%
TOTAL
3948
Clasamentul general este relativ stabil, mai ales dacă luăm în considerare că nu au fost înmatriculate foarte multe unități. Rămâne de văzut care dintre modele vor reuși să se impună până la finalul anului. Cu siguranță va fi o competiție interesantă cel puțin între modelele de buget.
TOP General
Model
Total General
% General
1
DACIA SPRING
18979
34.75%
2
TESLA MODEL 3
4965
9.09%
3
TESLA MODEL Y
3448
6.31%
4
RENAULT ZOE
2146
3.93%
5
HYUNDAI KONA
2034
3.72%
6
VOLKWAGEN UP!
1733
3.17%
7
VOLKSWAGEN ID.3
1484
2.72%
8
RENAULT MEGANE
1391
2.55%
9
NISSAN LEAF
1017
1.86%
10
BMW I3
914
1.67%
11
VOLKSWAGEN ID.4
910
1.67%
12
RENAULT KANGOO
601
1.10%
13
SKODA ENYAQ
589
1.08%
14
MERCEDES-BENZ EQA
561
1.03%
15
VOLKSWAGEN E-GOLF
546
1.00%
16
TESLA MODEL S
508
0.93%
17
SMART FORTWO
489
0.90%
18
FIAT 500
484
0.89%
19
MERCEDES-BENZ EQE
423
0.77%
20
MINI COOPER
415
0.76%
21
PEUGEOT 208
413
0.76%
22
BMW I4
395
0.72%
23
HYUNDAI IONIQ5
376
0.69%
24
SMART FORFOUR
371
0.68%
25
MUSTANG MACH-E
355
0.65%
26
AUDI E-TRON
342
0.63%
27
SKODA CITIGO
335
0.61%
28
PEUGEOT 2008
333
0.61%
29
BMW IX
331
0.61%
30
TESLA MODEL X
299
0.55%
31
FORD TRANSIT
291
0.53%
32
MERCEDES-BENZ EQS
265
0.49%
33
MAZDA MX-30
258
0.47%
34
MERCEDES-BENZ EQC
257
0.47%
35
TOYOTA BZ4X
245
0.45%
36
MERCEDES-BENZ EQB
241
0.44%
37
PORSCHE TAYCAN
238
0.44%
38
VOLVO EX30
228
0.42%
39
MERCEDES-BENZ EVITO
224
0.41%
40
OPEL CORSA
213
0.39%
41
HYUNDAI IONIQ
210
0.38%
42
BMW IX3
204
0.37%
43
MG4
196
0.36%
44
VOLKSWAGEN ID.5
193
0.35%
45
MAXUS EDELIVER
184
0.34%
46
VOLVO XC40
180
0.33%
47
BMW IX1
177
0.32%
48
JAGUAR I-PACE
174
0.32%
49
AUDI Q4
173
0.32%
50
KIA NIRO
165
0.30%
51
CITROEN E-C4
161
0.29%
52
LEAPMOTOR T03
149
0.27%
53
KIA EV6
122
0.22%
54
TOYOTA PROACE
112
0.21%
55
HYUNDAI IONIQ6
112
0.21%
56
NISSAN E-NV200
111
0.20%
57
OPEL MOKKA
109
0.20%
58
CITROEN E-BERLINGO
107
0.20%
59
RENAULT SCENIC
87
0.16%
60
FORD EXPLORER
71
0.13%
61
FORD CAPRI
18
0.03%
Alte modele
1956
3.58%
TOTAL
54618
Pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare, marii operatori de servicii depun în continuare eforturi susținute și instalează noi puncte de încărcare lunar. Dintre aceștia amintim: Renovatio E-Charge, Eldrive, PPC Blue, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge, OMV-Petrom și alții.
Thomas Dunne este un fost adjunct șef al Departamentului de Pompieri din New York, având 33 de ani de experiență, în special în Mid-Manhattan și Bronx. A condus intervenții în sute de incendii și situații de urgență și susține prelegeri despre comanda incidentelor și siguranța la incendiu la conferințe și universități. Dunne este instructor adjunct la Academia Națională de Pompieri și Universitatea Kean, autor al cărții Notes from the Fireground și al romanului A Moment in Time. Detalii despre el pot fi găsite pe site-ul său www.chieftomdunne.com.
COMANDANTUL INTERVENȚIEI
Dintre toate funcțiile din serviciul pompierilor militari, rolul comandantului intervenției (CI) este, de departe, unul dintre cele mai dificile. Poate fi și cel mai frustrant. CI-ul este responsabil de siguranța întregului personal aflat la locul intervenției și răspunde de succesul sau eșecul operațiunii. Cu toate acestea, în ciuda nivelului ridicat de responsabilitate, comandantul nu poate desfășura personal acțiuni specifice, precum amplasarea unei scări, poziționarea unei linii de furtun sau efectuarea altor manevre tactice necesare pentru gestionarea situației. El este cel care coordonează întreaga intervenție, dar trebuie să se bazeze pe ceilalți pentru a rezolva problemele întâmpinate. Această situație face ca poziția de CI să fie una dintre cele mai stresante în domeniul pompierilor militari. Capacitatea de a performa eficient sub stres poate face diferența între un lider eficient și unul copleșit de situație. Stăpânirea de sine și calmul în gestionarea unei intervenții sunt absolut esențiale. Din fericire, există o serie de metode și instrumente care pot ajuta un CI să își îndeplinească sarcinile în mod eficient.
Simplifică lucrurile
În fazele inițiale ale unei intervenții, există o multitudine de factori care trebuie luați în considerare pentru a stabili o strategie eficientă. Asigurarea sursei de apă, pătrunderea în clădire, amplasarea scărilor și desfășurarea liniei de furtun sunt toate realizate simultan, într-un mediu zgomotos și adesea haotic. Suntem instruiți să efectuăm o evaluare inițială a situației, care poate implica analizarea a 10-15 factori de intervenție. Problema este că mintea umană nu poate procesa eficient atât de multe informații în același timp. Încercarea de a face acest lucru poate afecta capacitatea de a lua decizii rapide și eficiente.
O abordare mai simplă și mai eficientă constă în focalizarea inițială asupra a trei aspecte esențiale:
Ce resurse ai la dispoziție? (Echipaje și tehnică de intervenție)
Unde sunt poziționate? (Distribuția forțelor și mijloacelor)
Care este situația alimentării cu apă?
Aceste trei întrebări esențiale oferă un punct de plecare clar și reduc riscul de a fi copleșit de prea multe informații. Pe măsură ce operațiunea progresează, pot fi luate în considerare și alți factori, punând un accent deosebit pe un al patrulea aspect: calea de evacuare a personalului în cazul unei situații de urgență.
Resetează-ți mintea
Comandantul intervenției trebuie să mențină în permanență o perspectivă strategică asupra operațiunii. El trebuie să analizeze extinderea incendiului, necesitățile de personal, rotația echipajelor și îngrijirea medicală a celor implicați. Nu trebuie să se lase distras de activitățile tactice desfășurate individual de fiecare echipaj. Totuși, responsabilitățile numeroase și nivelul ridicat de stres pot duce uneori la blocaje mentale.
Dacă acest lucru se întâmplă, poate fi util să îți acorzi un moment pentru a te concentra pe o sarcină concretă și simplă, cum ar fi verificarea unei linii de furtun sau a unei scări. Această abordare poate ajuta la eliberarea minții, reducerea stresului și restabilirea perspectivei strategice necesare gestionării intervenției.
Zona de comandă
Pe teren, pot apărea situații în care un grup mare de persoane împărtășește aceeași percepție despre incendiu, creând fenomenul de „gândire de grup”. Acest lucru poate duce la concluzii eronate, mai ales dacă perspectiva echipelor din interiorul clădirii diferă semnificativ de cea a CI-ului, care are o viziune de ansamblu.
Un instrument util în combaterea acestui fenomen este zona de comandă. Crearea unui spațiu propriu, departe de zgomot și distrageri, chiar și pentru câteva momente, poate contribui la o evaluare mai clară a situației și la luarea unor decizii mai obiective. Totuși, acest „balon de comandă” nu trebuie să izoleze CI-ul de informațiile esențiale de pe teren, ci doar să ofere un moment de claritate și gândire strategică.
Comunicare clară și concisă
Comunicarea eficientă este una dintre cele mai puternice unelte ale unui CI. Un lider calm și clar în transmiterea mesajelor poate inspira încredere și control în rândul echipajelor. Pe de altă parte, un comandant care țipă și transmite mesaje haotice va genera confuzie și va amplifica stresul tuturor celor implicați.
Pentru a comunica eficient, este recomandat să:
Respiri adânc înainte de a vorbi la radio.
Gândești clar mesajul înainte de a-l transmite.
Vorbești rar, clar și cu un ton calm.
Dacă traficul radio devine haotic, nu ezita să impui controlul, solicitând respectarea disciplinei radio și reducerea comunicațiilor la cele strict necesare.
Acceptă incertitudinea
Un CI nu poate controla fiecare detaliu al unei intervenții. Există elemente necunoscute în orice incendiu – construcții nesigure, materiale inflamabile ascunse, compartimentări ilegale. Acceptarea faptului că nu vei avea niciodată toate informațiile dorite este esențială.
Pentru a gestiona această incertitudine, delegarea este cheia. Este imposibil să supraveghezi personal fiecare aspect al intervenției, așa că trebuie să împarți sarcinile și să ai încredere în echipa ta. Cunoașterea nivelului de experiență și competență al fiecărui membru îți va permite să faci delegări eficiente și să reduci stresul propriu.
Adoptă o atitudine pozitivă
În timpul unei intervenții, provocările se pot acumula rapid, dând impresia că situația scapă de sub control. În loc să te simți copleșit, privește fiecare acțiune ca pe un pas spre rezolvarea situației. Chiar dacă incendiul nu este încă sub control, identificarea unei surse de apă, stabilirea căii de acces sau suplimentarea forțelor sunt pași pozitivi care contribuie la succesul operațiunii. Un CI optimist și încrezător va influența pozitiv întregul colectiv.
Ești om, nu robot
Orice comandant de intervenție, indiferent de experiență, a simțit presiunea și stresul unui scenariu complex. Sindromul impostorului este real – mulți comandanți noi se întreabă dacă sunt pregătiți pentru acest rol. Important este să înțelegi că nimeni nu se naște comandant, ci acest rol se dezvoltă prin experiență și învățare continuă.
Drumul spre a deveni un CI calm și eficient nu este liniar. Cu răbdare, deschidere către învățare și aplicarea unor principii simple, vei deveni un lider de succes pe terenul de intervenție.
În 2024, 88,9% dintre mașinile noi vândute în Norvegia au fost complet electrice, evidențiind progresul semnificativ al țării către obiectivul de a vinde exclusiv vehicule electrice până în 2025.
Această creștere, de la 82,4% în 2023, reflectă eficiența politicilor norvegiene care impun taxe ridicate pentru mașinile pe benzină și motorină, în timp ce vehiculele electrice sunt scutite de taxe de import și TVA.
Politicile coerente, menținute de diferite guverne, au fost esențiale în acest succes.
Mărcile de vehicule electrice cele mai populare au fost Tesla, Volkswagen și Toyota, iar vehiculele electrice chinezești au reprezentat aproape 10% din vânzările noi.
Deși unii cumpărători norvegieni, în special companiile de închirieri auto pentru turiști, încă achiziționează mașini cu motoare cu combustie internă, tranziția către vehicule electrice determină schimbări în infrastructură, cum ar fi înlocuirea pompelor de benzină cu stații de încărcare rapidă la benzinării.
Abordarea Norvegiei demonstrează eficacitatea stimulentelor puternice și coerente în promovarea adoptării vehiculelor electrice.
În plus, vehiculele electrice chinezești au câștigat o cotă semnificativă pe piața norvegiană, ajungând la aproape 10% din vânzările de mașini noi, în creștere de la 4,1% în 2021.
Norvegia nu a impus tarife de import pentru vehiculele electrice chinezești, spre deosebire de Uniunea Europeană și Statele Unite.
Producători chinezi importanți precum MG, BYD și XPeng au înregistrat progrese notabile în Norvegia.
Condițiile de piață favorabile și mediul competitiv au facilitat această creștere, consolidând poziția Norvegiei ca lider în tranziția globală către vehicule electrice.
Uniunea Europeană și Statele Unite au crescut tarifele de import, invocând subvenții incorecte acordate vehiculelor electrice chinezești, o afirmație negată de Beijing.
Aceste tarife ar putea împiedica adoptarea vehiculelor electrice chinezești în alte piețe occidentale.
În 2023, China a devenit cel mai mare exportator global de automobile, cu 1,2 milioane de vehicule electrice vândute la nivel mondial.
În general, succesul Norvegiei în adoptarea vehiculelor electrice poate servi drept model pentru alte țări care doresc să accelereze tranziția către transportul durabil.
Politicile fiscale favorabile, infrastructura de încărcare bine dezvoltată și acceptarea largă a vehiculelor electrice de către consumatori au fost factori cheie în realizarea acestui progres remarcabil.
Cu toate acestea, provocările rămân, inclusiv necesitatea de a aborda cererea reziduală pentru vehicule cu combustie internă și de a asigura o infrastructură de încărcare suficientă pentru a susține creșterea continuă a parcului de vehicule electrice.
Pe măsură ce alte țări analizează politicile și strategiile Norvegiei, este esențial să adapteze aceste lecții la propriile contexte naționale pentru a promova adoptarea vehiculelor electrice și a contribui la obiectivele globale de reducere a emisiilor de carbon.