Latest videos

Lectie Descarcerare 21.01.2014 – Tura 1

Stabilizare :

Înlăturarea ușilor

Verificare stalpi inainte de taiere

Inlaturarea partilor laterale

https://youtu.be/h_zVjEpgFDM?si=jIJhZsad1YA4CTPY

Suplimentarea spatiului de lucru ( auto sport )

Inlaturarea plafonului

Ridicarea bordului

https://youtu.be/kQ4TInm55dw?si=a6ya1JrdoMkR3ZWb

Perne holmatro

Concurs Holmatro – Echipa Romania

Read More

Ghid de intervenție la incendiile și accidentele în care sunt implicate autoturisme electrice

Acest document a fost elaborat prin consultarea ghidurilor de intervenție ale serviciilor profesioniste de urgență din țări precum Danemarca , Norvegia , Suedia , Australia , USA , etc
Ghidul abordează chestiuni legate de construcția autovehiculelor electrice și a bateriilor acestora , fenomenele termice care provoacă incendii , riscuri și măsuri de siguranță , chestiuni legate de incendii și descarcerarea din autovehicule electrice .
Acest ghid nu reprezintă o Procedură Standard de Operare ( SOP – Standard operating procedure ) și trebuie tratat ca o recomandare . Pentru instrucțiuni oficiale ( dacă există ) , consultați reglementările instituției din care faceți parte .

Din lipsa aproape totală de informații bibliografice în limba română , am tradus și adaptat textele din prezentul ghid pentru înțelesul tuturor . De asemena am editat o serie de video-uri / imagini care ajută la o mai bună ințelegere a informațiilor prezentate . La video-urile care sunt in engleză , se poate activa traducerea prin bifarea casuței din dreapta jos – CC ( subtitles / closed captions ) , apoi lângă aceasta găsiți iconița Setting – Auto-translate – Română .

La finalul textului sunt menționate sursele bibliografice care pot fi descărcate și studiate în limba engleză și variante traduse în limba română .


Cererea de autovehicule electrice continuă să crească în jurul lumii. Aceasta este în mare parte datorită reglementărilor legate de calitatea aerului și problemele de mediu , dar și datorită posibilității încărcării acestora cu energia produsă de panourile fotovoltaice .

Pe măsură ce mai multe dintre acestea devin operaționale pe tot globul, implicarea lor în accidentele de circulație și incendii este în crească. Acest lucru poate deteriora bateria litiu-ion și ulterior reprezintă o amenințare pentru pasageri și forțele de intervenție, precum și pentru companiile de tractări auto .  Există multe tipuri  de baterii litiu-ion, cu ambalaje și chimie diferite, dar și variații ale modului în care sunt integrate în vehicule moderne.

Pentru a putea fi utilizate in siguranță , celulele bateriilor trebuie menținute în limite de tensiune și temperatură normale . Aceste limite pot fi depășite ca urmare a unui accident sau a unei  defecțiune interne a bateriei.

Statistică autovehicule electrice

În 2022 la nivel global existau aproximativ 26 de milioane de autovehicule electrice și se preconizează încă 14 milioane de autoturisme vandute in anul 2023 . China este țara cu cel mai mare număr de VE și deține peste 60 % din numărul global de autovehicule . Europa este a doua cea mai mare piață de autovehicule electrice cu un număr de aprox. 9.5 milioane de autovehicule la sfârșitul lui 2022 . Germania , Norvegia , Suedia și Olanda sunt primele tări când vine vorba de numărul autovehiculelor electrice . De asemenea Germania a fost prima țară din Europa care a depășit pragul de 1 milion de vehicule pur electrice .

La finalul lunii anului 2023 , in România existau 42.201 de autoturisme full electric , Dacia Spring conducând lejer in clasament cu o cota de piață de aprox 40 % și un numar de 16.773 de unități vândute .

ModelTOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1677339.75%
2Tesla Model Y24565.82%
3Tesla Model 323885.66%
4Renault ZOE23355.53%
5Volkswagen eUP!18124.29%
6Hyundai Kona14083.34%
7Volkswagen iD313153.12%
8Renault Megane E-Tech9682.29%
9BMW i39112.16%
10Nissan Leaf8391.99%
11Volkswagen iD47241.72%
12Skoda Enyaq5261.25%
13VW e-Golf4991.18%
14Skoda CITIGO4040.96%
15Smart EQ ForTwo3840.91%
16Peugeot e2083790.90%
17Tesla Model S3780.90%
18Mercedes-Benz EQA3670.87%
19Smart EQ ForFour3660.87%
20Fiat 5003400.81%
21Mini Cooper SE3070.73%
22Peugeot e20083020.72%
23Renault Kangoo Express Z.E.2930.69%
24Mustang Mach-E2520.60%
25BMW iX2280.54%
26Hyundai Ioniq1940.46%
27Hyundai IONIQ51890.45%
28Toyota BZ4X1850.44%
29Opel Corsa-e1640.39%
30BMW iX31630.39%
31Mercedes-Benz EQB1450.34%
32Volvo XC401190.28%
33Kia Niro1030.24%
34Volkswagen ID.BUZZ Cargo460.11%
35Volvo C40420.10%
36Cupra Born360.09%
37Hyundai IONIQ6280.07%
Alte Modele38339.08%
TOTAL42201

Diferența Hibrid – Full electric

Autoturismele care pot circula folosind energie electrică sunt împărțite în 3 categorii:

HEV – Hybrid Electric Vehicle (Vehicul electric hibrid). Un automobil cu baterii, motor electric și motor termic (pe benzină sau diesel), dar făra posibilitatea de încărcare a bateriilor de la stații de incărcare. Bateriile se încarcă intern, în mers, folosind energia generată de motorul termic și de franare , și folosec energia electrică pentru deplasare pe distanțe scurte și la viteze reduse .

PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle ( Vehicul electric hibrid cu încărcare ). Un automobil cu baterii, motor electric și motor termic (pe benzină sau diesel), cu posibilitatea de incărcare a bateriilor de la stații de încărcare. Logica din spatele unui PHEV este de a oferi autonomie completă electrică, fara emisii și consum de carburant, pentru drumuri scurte și dese . Motorul pe benzină sau diesel intră în funcțiune doar la drumuri lungi.

BEV – Battery Electric Vehicle.

Un vehicul electric cu baterie (în engleză battery electric vehicle – BEV), sau vehicul complet electric este un tip de vehicul electric ( VE ) care utilizează energie chimică stocată în pachete de baterii reîncărcabile . BEV-urile folosesc motoare electrice și controlere în loc de motoare cu ardere intrernă .Pentru reîncărcarea bateriilor, mașina trebuie cuplată la o sursă electrică externă (priză/stație de încărcare).

Deoarece motoarele autoturimelor electrice nu emit zgomot , Parlamentul European a promulgat o lege care obligă constructorii să instaleze dispozitive care imită sunetul unui motor de cel puțin 56 decibeli , până la o viteză de 20km /h . Zgomotul este benefic pentru siguranța pietonilor , nevăzătoril , bicicliștilor și copiilor .

Stațiile pentru încărcarea mașinilor electrice se împart, în funcție de tipul curentului, în stații AC (curent alternativ) și stații DC (curent continuu). Acestea din urmă au o putere mai mare, ceea ce înseamnă timpi de așteptare mai mici. În prezent, cele mai puternice stații publice au o putere de 350 kW.

O altă caracteristică importantă a bateriilor este capacitatea, valoare pe care o vei vedea exprimată în kWh. Cu cât capacitatea este mai mare, cu atât autonomia (distanța pe care un vehicul o poate parcurge între două încărcări) va fi și ea mai mare. 

Construcția bateriei de tracțiune

Bateriile litiu-ion au fost alese pentru BEV-uri deoarece au o densitate energetică ridicată (ceea ce le permite să stocheze cantități mari de energie pentru un volum dat), o rată scăzută de autodescărcare (ceea ce le permite să păstreze o încărcătură) și un potențial electrochimic excelent (ceea ce permite o descărcare de mare putere). Circuite de protecție sunt necesare pentru a menține încărcarea și descărcarea în limite de siguranță.

Bateria de tracțiune (de vehicul electric) este o celulă electrochimică, reîncărcabilă (acumulator), de stocare a energiei electrice, destinată propulsării vehiculelor electrice cum ar fi scutere, biciclete , autovehicule și stivuitoare electrice. Bateriile de vehicul electric (de tracțiune) sunt diferite de cele uzuale pentru iluminat și pornire (aprindere) ale autovehiculelor prin aceea că dezvoltă o putere mai ridicată pe durate relativ lungi. Ele pot de asemenea, în comparație cu bateriile de pornire să suporte o descărcare de energie de până la 80% fără a suferi sticăciuni funcționale.

Construcția pachetului de baterii EV

baterie-constructie

Pozitionarea bateriei de tractiune

baterie tractiune sectiune
sectiune ev-2

Bateria este pozitionata in podeaua autoturismului intre puntile fața și spate .

Mai multe detalii despre cum functioneaza un autoturism electric gasiti aici .

Thermal runaway

Unul dintre riscurile principale legate de bateriile cu litiu-ion este fenomenul de supraincalzire rapidă al celulelor ( thermal runaway ) . Acest fenomen reprezintă un lanț de reacții chimice exoterme în interiorul celulei , care conduc la creșterea rapidă a temperaturii electrolitului și la descompunerea lui, ducând la generarea de vapori inflamabili și toxici.
• Pe măsură ce temperatura crește, presiunea din interiorul celulei crește și activează valvele de suprapresiune. Acest lucru permite eliberarea vaporilor în atmosferă. Temperatura exterioară a carcasei celulei poate atinge peste 1000°C. Caldura se va propaga si la celulele invecinate pe care le va face sa deceze formand un efect de domino.

Bateriile litiu-ion sunt in general foarte sigure , dar anumite condițiile externe pot provoca reacții instabile în interiorul bateriei .

Exemple de factori externi care duc la supraîncălzirea rapidă a bateriei .

  • perforarea / străpungerea pachetului de baterii – în cazul unei coliziuni sau lovirea unor resturi de pe carosabil
  • supraîncărcarea (depășire a tensiunii maxim admisibile)
  • supradescărcare (sub tensiunea minim admisă),
  • expunere la flacără
  • cauze de mediu : căldură excesivă , incărcarea într-un mediu rece , expunere la apă sărată .
Video – Testare la impact a bateriei unui autovehicul electric , urmată de incendiu

Exemple de factori interni care duc la supraîncălzirea rapidă bateriei .

  • scurtcircuite interne
  • îmbătranirea celulelor – mecanisme de degradare precum încărcarea rapidă , folosirea la temperaturi joase și înalte
  • defecte de fabricație – pot duce la supraincălzirea necontrolată a bateriei

Echipajele de intervenție ar trebui să evalueze în mod constant semnele de supraîncălzire a bateriei și ar trebui să evacueze imediat zona dacă văd sau aud oricare dintre următoarele semne :

Semnele care indică iminența producerii unui incendiu / supraîncălzire rapidă a bateriei:

  • “Fum” ( vapori ) de mare viteză ( de culoare gri ) sau vapori colorați albi care se emit din baterie, carcasa bateriei sau partea inferioară a vehiculului.
  • Un zgomot puternic șuierat (cum ar fi o scurgere de gaz ) , pocnituri .
  • Zonele de căldură intense sau inegale pot fi evidente pe suprafața bateriei. Se recomandă utilizarea unei camere cu termoviziune pentru a monitoriza temperatura.
  • Flăcări asemănătoare cu un jet , emise din partea inferioară a vehiculului sau la valvele de suprapresiune a bateriei.
  • Un alt indicator important al unui eveniment termic al bateriei este un miros pe care Tesla il numeste adesea “cherry bubble gum “ ( gumă de cireșe) . Bateriile litiu-ion produc un miros unic și dulce atunci când are loc o activitate termică necontrolată în interiorul bateriei . Combinația de miros și CO ar trebui să fie o alertă imediată și impune prezența unei țevi de refulare cu apa și echipament individual de protecție complet , inclusiv aparat de respirat cu aer comprimat .
Video – Particularități ale incendiilor la autoturismele electrice

Gaze , vapori toxici și inflamabili •

Gazele și vaporii toxici multiplii și inflamabili sunt eliberați atunci când bateriile cu litiu-ion sunt implicate în diferite fenomene termice sau foc . Comandantul intervenției și personalul ar trebui să fie conștienți de faptul că fluorura de hidrogen (HF), cianura de hidrogen (HCN), clorura de hidrogen (HCl) și monoxidul de carbon (CO) pot fi prezenți și reprezintă cel mai mare risc de vătămare fizică , aceste materiale contamineaza echipamentul de protectie , chiar si furtunele de intervenție .

  • Exploziile norilor de vapori (VCE – Vapor Cloud Explosions ), poate apărea rapid și poate duce la propagarea flăcărilor la intregul autoturism .
  • Este posibilă acumularea de nori de vapori în spații închise, ceea ce poate duce la un pericol exploziv și o vizibilitate mai mică, identificarea vehiculului fiind foarte dificilă, ( garaje , parcări subterane )
  • In cazul unui incendiu la o locuință cu garaj , la recunoaștere , intrebați propritarul daca posedă un autoturism electric . Asigurați in primă fază ventilarea garajului pentru a evita explozia norului de vapori de gaze care se poate acumula in interior , în cazul in care incendiul s-a propagat la pachetul de baterii al autoturismului . Vom vedea in video-ul ce urmează cateva explozii in spachii închise si deschise :

Studiu de caz : Explozia norului de vapori la un autoturism PHEV – Jeep Wrangler 4xe Hybrid , Renault Zoe și Zotye E200

https://youtu.be/O4IZ3zCd7nQ

Tesla Model S , într-o parcare subterană . Baterie fusese avariat cu 30 de minute mai devreme după ce a intrat într-un capac de canal deschis . ( gazele s-au aprins in mai puțin de 10 secunde )

Componentele de tensiune înaltă (HV)

  • Bateria de tracțiune – la unele modele până la 900 volți
    • Dacia Spring – baterie 26.8 kWh – 262,8v –
    • Tesla model 3 si X – 355 V , model S – 375 V
    • Porche Taycan , Hyundai Ioniq 5 , Kia Ev6 , Audi e-Tron GT – 800v
  • Conductori de înaltă tensiune – culoare portocalie ( a nu se tăia la operațiunile de descarcerare )
  • Portul de încărcare
  • Convertorul DC – DC , Invertorul DC – AC

Nivelul de încărcare ( SOC ” State of charge “)

Cercetările arată că intensitatea focului sau probabilitatea producerii acestuia , este direct asociată cu SOC ” State of charge ” ( Nivelul de Încărcare ) al unei baterii . O baterie de vehicul cu un SOC între 50 și 100% sau o mașină imediat scoasă din încărcare se va comporta mai violent în caz de incendiu decât o mașină cu o baterie sub 30% SOC. De asemenea ,la un nivel de încărcare de sub 25 % SOC , șansele fenomenului ” Thermal Runaway ” /supraîncălzire rapidă a celulelor sunt foarte mici .


• S-a identificat că vehiculele electrice pot prezenta un risc mai mare de a suferi un incendiu în timp ce sunt conectate la un încărcător sau au fost scoase recent de la încărcare deci avand o baterie complet incărcată . Identificați dacă vehiculul este sau a fost recent conectat la un încărcător la începutul unui incident.

STRANDER ENERGY ( Energia neutilizată / blocată )

În cazul în care o baterie de înaltă tensiune este deteriorată, energia rămâne în interiorul modulelor și celulelor nedeteriorate ale bateriei, fără nicio cale de descărcare a acesteia. Această energie blocată poate face ca o baterie de înaltă tensiune să se reaprindă de mai multe ori după ce pompierii sting un incendiu la un vehicul electric. Echipajele de intervenție nu au nicio modalitate de a măsura cantitatea de energie rămasă într-o baterie deteriorată și nicio modalitate de a descărca această energie, în afară de metode care necesită mult timp, cum ar fi să lase bateria să ardă .
Inginerii sau alți specialiști pot utiliza sistemul de gestionare a bateriei BMS-ul , pentru a verifica tensiunea rămasă, dacă sistemul este operațional, iar unele baterii au porturi de descărcare încorporate, de asemenea pentru a fi utilizate de specialiști. Cu toate acestea, sistemul de baterii de înaltă tensiune poate fi deteriorat în cazul unui accident, împiedicând accesul la sistemul de gestionare a bateriei sau la porturile de descărcare.
Producătorii au dezvoltat instrumente pentru a descărca bateriile de înaltă tensiune din vehiculele lor,dar uneltele, a căror operare necesită un specialist, sunt de obicei specifice unui anumit model de vehicul și funcționează numai pe o baterie intactă.
O metodă de a scoate de sub tensiune o baterie deteriorată constă în scufundarea acesteia într-o baie de apă sărată (apa sărată conduce electricitatea). Cu toate acestea, s-ar putea să nu fie posibilă extragerea unei baterii deteriorate dintr-un vehicul după un accident grav, iar echipajele de intervenție, nu au expertiza necesară pentru a scoate o baterie deteriorată.

Mișcarea neașteptată a vehiculului

• Un vehicul electric se poate mișca dacă nu este imobilizat și/sau stabilizat.
• Calele de roată trebuie amplasate cât mai repede posibil pentru a preveni mișcarea neașteptată a vehiculului.
• Este posibil ca vehiculele electrice să nu producă niciun sunet înainte sau în timpul mișcării.
• Unele vehicule electrice se pot deplasa fără șofer sau ocupant, o opțiune disponibila în scopuri de parcare.

Riscuri:

O evaluare completă a riscurilor trebuie efectuată de către Comandantul Intervenției .
Patru riscuri principale pentru echipele de intervenție includ:

  • Electrocutare din cauza expunerii la componente de înaltă tensiune ( conductori portocali )
  • Rănire prin impact de la mișcarea neașteptată a vehiculului sau prin efectul de ejecție al celulelor din baterie
  • Arsuri de la expunerea la vapori, gaze sau lichide corozive sau comportament extrem de incendiu
  • Boli respiratorii prin expunerea la vapori și gaze toxice eliberate din interiorul pachetului de acumulatori și fumul rezultat din arderea materialelor textile , plastice ale autoturismului .

Incidentele în care pot fi implicate autoturismele electrice sunt de 2 feluri : incendii si accidente .

INCENDIUL LA UN AUTOTURISM ELECTRIC

RECUNOAȘTEREA

– apropiați-vă de acesta la un unghi de 30 de grade pentru a vă proteja de orice mișcare nefirească a autovehiculului

-motorul nu face zgomot , poate fi in funcțiune în orice moment și se poate mișca rapid .

Culegerea de informații trebuie să facă parte din procesul inițial de recunoaștere , dimensionare și evaluare a riscurilor pentru orice incident în care sunt implicate baterii pe bază de litiu-ion . Aceasta ar putea include:

  1. Identificați daca aveți de a face cu un autovehicul electric ( tur de 360 de grade în jurul autoturismului ) urmărind caracteristici distincte precum :
    • intrebati soferul sau pasagerii ( daca este posibil ) despre tipul autovehiculului și marca
    • prezența numărului de înmatriculare verde
    • lipsa grilei de aerisire motor și a tobei de eșapament
    • prezența siglelor ” electric’, ‘low emissions’, ‘PHEV’, ‘EV’ “
    • prezența portului de incarcăre ( grila față , aripa spate sau aripa fata )
    • prezenta siglei cu marca autoturismului , ex: Tesla , Renault Zoe , Dacia Spring , Hyundai Ioniq , Kona , Vw iD
    • cod QR cu fișa de siguranță
    • intrebați soferul sau verificați in bord nivelul de încărcare al bateriei . ( am discutat mai devreme importanța nivelului de încărcare )

Daca bateria de tracțiune nu este implicată în incendiu , intervenția poate fi abordată ca un incendiu normal de autoturism . Vezi articolul : https://firerescue.ro/stingerea-incediilor-la-autovehicule/

Datele statistice din Olanda in anul 2022 au indicat că , în doar 38 % din incendiile la autoturismele electrice , a fost implicată și bateria de tracțiune .


Dacă bateria de tracțiune este implicată , se aplică următoarele tactici :

Pe timpul recunoașterii mai urmăriți :

-prezența cablurilor de înaltă tensiune ( culoare portocalie 230 v , 400 v , până la 800 v Porsch Taycan ) deteriorate .

-pachete si celule de baterie perforate sau desprinse de pe autovehicul , care prezinta un pericol de lectrocutare, iar în cazut celulelor cilindrice ( ex Tesla , autobuzele electrice SOR ( Alba Iulia ) ) , ele prezintă pericol de ejecție putând răni forțele de intervenție .

-pete negre pe pachetul de baterii ( de sub podeaua masini ) care indică creșteri rapide a temperaturii bateriei

-fluide pe carosabil ( electrolit din baterie sau lichid de racire )

Operațiunea de stingere :

folosiți echipamentul de protecție complet : aparat de respirat , costum nomex , cagulă , cască , mănuși , bocanci . etc .

folosiți apa pentru a stinge flăcările visibile și a răcii pachetul de baterii . In 2013, the Fire Protection Research Foundation  a concluzionat în urma numeroaselor teste , că apa este cel mai eficient , accesibil și ieftin agent de stingere în cazul autoturismelor electrice . Pentru argumente legat de agenții de stingere urmăriti linkul > click aici <

– în ghidul de interventie la autoturisme electrice a serviciilor profesioniste din Danemarca găsim o recomandare legată de distanța minimă de la care se poate acționa cu jet de apă :

TENSIUNE <1000 V, 200 l/min: – jet pulverizat – min 1 m; jet compact min 5 m

TENSIUNE >1000 V, 200 l/min: – jet pulverizat – min 5 m; jet compact min 10 m

– După stingerea tuturor flăcărilor , operațiunea nu este incheiată deoarece în interiorul pachetului de acumulatori mai au loc reacții chimice exoterme ( cu degajare de cultură) așa numitul fenomen de “thermal runaway” care nu poate fi oprit decât prin răcirea directă a pachetului de acumulatori .

Deoarece bateria autovehiculelor este montată în podea , accesul pentru operațiunea de răcire a bateriei este dificil. Solutia reprezintă înclinarea ( ridicarea ) autovehicului la un unghi care permite refularea apei pe carcasa bateriei și răcirea zonei afectate . Acest lucru se poate face cu ajutorul unui depărtător hidraulic , cric mecanic / hidraulic sau orice alta unealtă care ajută la ridicare .

Inainte de începerea operațiunii de răcire , identificați cu camera de termoviziune , zona/punctul cel mai fierbinte al bateriei și folosiți următoarea procedură de răcire : ( recomandată de ” The Australian Fire and Emergency Service Authorities Council (AFAC ) ) :

– Aplicați un jet direct de apă pe zona cea mai fierbinte timp de minim 8 minute. La sfârșitul celor 8 minute de răcire, efectuați un control termic cu camera de Termoviziune , după o perioadă de 10 minute, pentru a permite apei din baterie să se scurgă.

– Dacă există zone unde temperatura este peste cea ambiantă , sau zone de pe carcasa bateriei care sunt uscate, continuați răcirea.

– Răcirea va continua până la eliminrea tuturor punctelor fierbinți sau bateria este la temperaturaă ambientală, stabilă .

– Se recomandă ca , timp de 60 de minute , să se facă o monitorizare a temperaturii carcasei bateriei , deoarece există pericolul unei reaprinderi secundare .

– Se mai face o verificare termică finală , înainte de predarea autovehiculului la proprietar sau la operatorul de remorcare.

Odată ce incendiul a fost stins cu succes, problema pentru pompieri nu s-a încheiat. Datele statistice au aratat că multe autovehicule electrice care au ars , s-au reaprins pe timpul transportului pe platformă sau la locul de depozitare , dupa câteva ore , zile sau chiar săptămâni de la eveniment .

Aplicati apa în interiorul bateriei pentru răcire , DOAR dacă s-a creat un orificiu în urma unui accident și nu desfaceți sau străpungeți bateria sub nici o formă ( străpungerea bateriiei nu este recomandată de nici un producător auto în ghidurile de intervenție )

Marii producători de autovehicule electrice iau în considerare și indică in Ghidurile lor de intrevenție , posibilitatea de a lăsa bateria mașinii să ardă în intregime și să se protejeze vecinătățile . In urma arderii totale a pachetului de baterii , pericolul de reaprindere este foarte mic si eliminarea deșeului rămas fiind mai ușoara . Totusi , sa lasi o masina sa arda pe o autostrada sau in centrul unui oras , nu este o metoda ” agreata” de foarte multi pompieri .Să luăm in calcul și nivelul de poluare pe care il poate genera arderea unor acumulatori .

Incendiu de baterie de tracțiune la un autoturism Mini , Berlin , Germania – Echipele de intervenție au lăsat bateria să ardă și să se consume.

Dacă incidentul care implică vehiculul este într-o zonă rurală sau o locație îndepărtată, cu acces limitat la o sursă de apă și unde nu există pericol de propagare a incendiului la vecinătăți , luați în considerare limitarea incendiului la vehicul și lăsați bateria să ardă .

Recomandarea din Fișa de Siguranță de la Lexus RZ450e

Au existat mai multe incidente în Europa, în care autovehiculele electrice care au ars s-au reaprins dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de timp . Ca o soluție, brigăzile de pompieri europene au dezvoltat o noua procedură. După ce focul inițial și flăcările au fost stinse, vehiculul este scufundat într-un container cu apă timp de 24 de ore. Prin răcirea bateriei , se încearcă oprirea procesului chimic care o face să se reaprindă. Flăcările se sting destul de repede, dar pe plan intern reacțiile chimice provoacă încălzirea bateriei în mod continuu.

“În timp ce flăcări vizibile din baterii s-au stins în mod clar, era evident că temperaturile din interiorul bateriile erau încă suficient de mari încât să se producă supraincălzirea termică a celulelor interne “

In Ghidul de Intervenție în caz de Urgență , Tesla si alți mari producatori de autoturisme electrice recomandă folosirea apei in cantități mari pentru stingerea incendiilor la bateriile de tracțiune , dar NU recomanda folosirea spumei sau submersia autoturismului incendiat intr-un container cu apa .

Tesla nu recomanda submersia autovehiculului , deoarece in momentul in care autovehiculul este scos din apă ,există pericolul reaprinderii pachetului de baterii datorită apei care a stationat prea mult in interiorul pachetului de baterii . Se știe că , pătrunderea apei ( mai ales a celei sărate ) in interiorul carcasei pachetului de baterii este unul din motivele fenomenului de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor ) care duce la o degajare mare de căldură și ulterior la un incendiu . Un alt movit il reprezintă timpul indelungat în care autovehiculul ars, trebuie monitorizat în interiorul containerului de submersie și nu in ultimul rând costul mare de eliminare a apei contaminate in care a stat autovehiculul . A existat un caz in Olanda , unde un BMW electric care a ars , a fost nevoit sa stea 8 zile intr-un container cu 7500l de apa ,eliminare apei contaminate costând aprox 30.000 de euro .

Legat de submersia autoturismului in containere speciale , această metodă este folosită cu succes in mai multe țări europene și părerile sunt impărțile legat de recomandarea folosiri sau nu a acestei tactici .

Olanda are un sistem de aproximativ 30 de containere împărțite pe teritoriul intregii țării , care sunt solicitate in cazul unui incendiu , autoturismul este incărcat în acesta si dus intr-un loc de depozitare sigur unde este supravegheat pentru o perioada mai extinsă de timp . Dacă are lor un fenomen termic in interiorul bateriei sau un incendiu , se introduce și apă în interiorul containerului pentru a răci bateria .

Înlăturarea efectelor negative

  • Substanțele stingătoare folosite trebuie luate în considerare ca fiind produse contaminate și eliminarea lor trebuie făcută conform normelor de mediu
  • Utilizarea mănușilor cu protecție chimică și a echipamentelor de protecție adecvate este recomandată în orice manipulare a bateriilor după incendiu .
  • În cazul în care celulele sunt împrăștiate în jurul autovehiculului, luați în considerare (dacă este sigur să faceți acest lucru) să mutați și să scufundați celule sau modulele de baterie într-un recipient cu apă curată. Bateriile pot continua arderea în timp ce este sub apă, așa că aveți grijă la manipularea lor. • Folosiți o unealtă, cum ar fi o lopată cu mâner lung, pentru a muta celule sau module de baterie.

Vehicule în apă și vehicule avariate de inundații

Un VE care a fost scufundat în apă, în special în apă sărată are un risc mai mare de a se confrunta cu un scurtcircuit , care poate avea ca rezultat un incendiu la baterie .

  • Dacă este accesibil, opriți contactul vehiculului, dar nu încercați alte proceduri de dezactivare în timp ce
    vehiculul este scufundat. Toți ocupanții trebuie să fie asistați în conformitate cu procedurile normale de salvare.
  • Identificați dacă vehiculul conține o baterie. Căutați indicatoare pe plăcuța de înmatriculare sau alte elemente de identificare discutate în secțiunea de identificare din prezentul document.
  • Dacă nu puteți opri vehiculul, scoateți-l mai întâi din apă. Fiți pregătit să interveniți în caz de incendiu. Ridicați
    partea din față a vehiculului pentru a permite apei să se scurgă din vehicul și din pachetul de baterii de tracțiune .
  • Pentru a evita șocurile electrice, nu intrați în contact cu orice componentă sau cablaj electric de tensiune înaltă.
  • Nu tăiați, nu străpungeți și nu atingeți bateriile deteriorate.
  • Consultați aplicația EuroRescue sau ghidurile de intervenție în caz de urgență ale producătorilor disponibile
    online pentru informații suplimentare.

Vehicule la stațiile de încărcare

  • Localizați și opriți alimentarea stației de încărcare înainte de a începe operațiunile de stingere a incendiilor.
  • Contactați compania locală de distribuție a energiei electrice pentru a decupla stația de încărcare a unui VE în cazul în care decuplare de urgență nu poate fi efectuată .
  • În cazul în care stația de încărcare este implicată în incendiu, folosiți tactici și substanțe stingătoare adecvate echipamentelor electrice
  • Protejați vecinătățile până când alimentarea cu energie electrică este oprită la tabloul de distribuție, nu direcționați jeturi de stingere a incendiului pe vehicul până la deconectare de la stația de încărcare sau pe echipamentul de încărcare până când nu a fost decuplată alimentarea cu energie electrică .
  • În cazul unei coliziuni în care este implicată o stație de încărcare,aceeași abordare de întrerupere a alimentării cu energie electrică ar trebui să fie aplicată.

Predarea locului incidentului și managementul post-incident

  • Nu trebuie să existe foc, fum, zgomote , pocnituri sau bateria de tracțiune sa fie prea caldă timp de cel puțin 45 de minute înainte ca vehiculul să poată fi predat echipajelor de tractare . Bateria trebuie să fie complet răcită .
  • Luați în considerare utilizarea unui protocol de predare-primire aprobat
  • Asigurați-vă că terții sunt conștienți de pericolele și cerințele privind transportul și depozitarea corectă a
    vehiculelor electrice deteriorate, în conformitate cu dispozițiile legale .
  • Asigurați-vă că părțile terțe înțeleg faptul că bateria trebuie să fie inspectată și pusă în siguranță de către o persoană calificată în mod corespunzător.
  • Asigurați-vă că se comunică faptul că vehiculele cu defecțiuni , baterii deteriorate sau suspectate de a avea baterii deteriorate trebuie să fie depozitate la cel puțin 15 metri de orice expunere , inclusiv de alte vehicule sau clădiri.
  • Înregistrați timpul de predare și detaliile privind terții care acceptă custodia autovehiculului în procesul verbal .
  • Luați în considerare aplicarea unui sticker adeziv pe vehicul pentru a informa cu privire la riscurile de reaprindere secundară .

REAPRINDEREA SECUNDARĂ

REAPRINDEREA secundară: reprezintă o nouă defecțiune într- o celulă care apare într-o baterie deteriorată din cauza evenimentului inițial ( incendiu , accident ). Incidentele secundare de aprindere pot avea loc la ore, zile sau chiar săptămâni după defecțiunea inițială și fără avertisment. Ele pot avea loc dupa finalizarea intervenției , la scurt timp , în procesul de trasport al epavei sau în locul de depozitare al autovehicului la cateva zile – săptămâni dupa incident .

Tesla model S , se reaprinde dupa cateva luni de la incendiul inițial , in timp ce era depozitată .

Tesla Model S , implicat intr-un accident ( fara incendiu ) , dupa 3 saptamani de depozitare in parcul auto , bateriile iau foc spontan . ( Sacramento , USA )

Operațiuni ulterioare incidentului

  • Trebuie luate măsuri complete de decontaminare a membrilor echipajelor care au fost expuși la fum, vapori sau alte substanțe în timpul incidentului, în conformitate cu instrucțiunile in vigoare.
  • Trebuie să se solicite asistență medicală în cazul în care expunerea a avut loc fără a se folosi echipament individual de protecție .
  • Luați în considerare decontaminarea echipamentelor care au intrat în contact cu produsele de ardere sau cu apa scursă de la locul incendiului , în special furtunurile care sunt din pânză si rețin apa contaminată de la incendiu .

TRANSPORTUL ȘI DEPOZITAREA AUTOVEHICULELOR

  • Autovehiculele electrice nu se tractează – ele trebuie transortate pe platformă , datorită sistemului de franare regenerativă care ar produce energie in cazul in care roțile se rotesc , rezultând o pisibilă reaprindere a bateriei.
  • Autovehiculul poate fi impins încet cu o viteză sub 5 km/h și pentru un timp foarte scurt , pe o distanță de maxim 10 metri numai atunci când este activat modul Transport ( , în timp ce vehiculul este tractat pe un camion cu platformă sau este scos dintr-un loc de parcare pentru repoziționare. Dacă modul ” Transport ” nu este disponibil , se recomandă ridicarea si poziționarea autovehiculului pe platformă .
  • Dacă incidentul a avut loc intr-o parcare subterana / etajată , evacuarea autorismului se va face prin poziționarea roților pe ” carucioare de transport vehicule avariate ” – video >>>>>
  • Luați în considerare însoțitrea echipei de tractare până la locul de depozitare , datorită pericolului de reaprindere a bateriei de tracțiune .

TIMPI DE INTERVENȚIE și RESURSELE FOLOSITE

În funcție de tipul autovehiculului , puterea și chimia bateriei , nivelul de incărcare , locul in care se produce incendiul , timpul de intervenție poate varia de la 10 minute la 3 – 5 ore sau mai mult dacă luăm in considerare și operațiunile de tractare , decontaminare a personalului și a echipamentelor , eliberarea locului intervenției . etc

Legat de cantitatea de apă folosită , ea poate varia de la 1.000 L la 100.000 L .

În pagina a 2-a este abordată operațiunea de descarcerare din autovehicule electrice .


Read More

Substanțe stingătoare la autoturismele electrice

Pompierilor le place să testeze noi tactici și tehnici , dar unele metode pur și simplu nu abordează problema cheie legată de incendiile la vehicule electrice .

Odată cu sosirea vehiculelor electrice (EV) au apărut diferite produse pentru a „rezolva” problema stingerii unui incendiu izbucnit la bateria de tracțiune .

Deși pot exista câteva beneficii pentru unele dintre aceste produse, în general, majoritatea nu reușesc să abordeze problema asociată cu un eveniment de “thermal runaway ” ( supraîncălzirea celulelor ) la pachetul de baterii litiu-ion .Iată ce trebuie să știți despre “thermal runaway ” instrumentele și tacticile care vor duce la bun sfârșit treaba – sau cel puțin vor ajuta.

ÎNȚELEGEREA FENOMENULUI DE ” SUPRAÎNCĂLZIRE A CELULELOR”

O baterie de înaltă tensiune este formată din mai multe celule împachetate strâns împreună într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. Când o singură celulă eșuează, este în esență un mic exploziv care produce o cantitate enormă de gaz și căldură (650 grade celsius ) în zecimi de secundă. Eșecul este o reacție chimică exotermă care nu necesită oxigen din atmosferă pentru a se susține. Căldura eliberată de fiecare celulă individuală este transferată către celulele învecinate, ceea ce face ca și ele să eșueze. Singura cale de a limita sau oprii propagarea , este de a răcii celulele supraincălzite .

Având în vedere acest lucru, ce utilaje și substante de stingere folosesc pompierii ?

1 .SPUMA MECANICĂ

Spuma mecanică funcționează prin crearea unei pături pentru a sufoca focul. Multe tipuri de spume au proprietăți care răcesc zona înconjurătoare, ajutând apa să absoarbă căldura. Din păcate, refularea spumei pe celulele defectate este dificilă, dacă nu imposibilă, deoarece fenomenul de supraincălzire a celulelor are loc într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. În plus, chiar dacă ar fi posibil să introduceți spuma în interiorul cutiei și să inundați zona , scopul principal al spumei este de obicei să izoleze arderea de oxigenul atmosferic , dar o celulă de baterie cu litiu-ion nu are nevoie de oxigen extern pentru a arde. În consecință, spuma este ineficientă pentru a opri supraincălzirea celulelor.

2 .EXTINCTOR CLASA D

Stingătoarele de clasa D conțin o pulbere care este concepută pentru a stinge incendiile de metale combustibile.  Deși sunt numite celule de baterie litiu-ion, celulele nu conțin litiu metal solid, ceea ce face ca stingătorul să fie ineficient. De asemenea, nu există o modalitate ușoară de a refula pulberea din stingător direct pe celulele supraincalzire , din cauza construcției cutiei in care se afla acestea .

3 .ȚEAVA DE STINGERE CU DIUZE

Aceste diuze sunt proiectate special pentru a aluneca sub un vehicul și pentru a pulveriza apă rece în partea de jos a cutiei bateriei. Apa este menită să răcească carcasa bateriei care prin transfer termic preia din căldura celulelor și le oprește supraîncălzirea . Din păcate, stingerea unui incendiu în bateria de înaltă tensiune necesită un volum mare și susținut de apă și un timp de intervenție îndelungat ( de la 10 minute la cateva ore ) . Aceste duze ajută la dispersarea jetului de apa pe o porțiune mai mare , lucru destul de greu de obținut cu ajutorul unei țevi de refulare clasice care are nevoie ca , și autoturismul să fie ridicat și înclinat în vederea refulării apei pe carcasa bateriei din podea.

Din cauza design-ului structurii bateriei și a numeroaselor straturi dintre partea inferioară a vehiculului , racirea celulelor afectate este destul de grea și de durată .

In mod ideal , daca in urma unui șoc mecanic , carcasa bateriei este străpunsă și se formează o perforatie , apa ar putea fi introdusă direct in interiorul carcasei și ar ajunge la celulele afectate

4. PĂTURĂ DE INCENDIU

O pătură de foc este folosită în mod tradițional pentru a sufoca un foc și a-l izola de oxigen. Și după cum am menționat, un incendiu de baterii litiu-ion nu are nevoie de oxigen din atmosferă pentru a arde, așa că încercarea de a sufoca focul va fi ineficientă. Cu toate acestea, păturile de incendiu ar putea fi folosite pentru a ține focul izolat si pentru protecția vecinătăților . Un cuvânt de precauție, totuși: celulele bateriei degajă gaze nocive și inflamabile (hidrogen, fluorură de hidrogen) care ar putea rămâne prinse sub pătură. Scoaterea păturii poate provoca o răbufnire sau chiar o explozie atunci când gazele sunt eliberate. Expunerea la fluorură de hidrogen poate provoca leziuni permanente ale plămânilor și ochilor pompierilor. Purtați întotdeauna Echipamentul de protecție individual adecvat atunci când sunteți în preajma oricărui foc.

5. LANCELE DE PERFORARE ( Rosenbauer BEST , Murer Lance , Cobra Cold Cut )

Lancele de perforare sunt concepute pentru a perfora cutia bateriei în efortul de a furniza cantități mari de apă în interiorul carcasei pentru a răci celulele bateriei. Această soluție este periculoasă din cauza riscului de electrocutare. De asemenea , pentru sa folosi aceste unelte , este necesara o apropiere foarte mare de autoturism ,existând pericolul de a fi surprins de flăcările tip ” jet ” care pot izbucni in cateva secunde ( exemple video : <<< link video1 , video 2 >> Există, de asemenea, posibilitatea de a provoca defectarea mai multor celule de baterie prin zdrobirea acestora sau scurtcircuitarea componentelor electrice din interiorul cutiei , mai ales dacă lancea străpunge compartimentul greșit și inundă o zonă neafectată, ar putea crea noi focare de incendiu . O altă ipoteză este momentul in care intr-un incendiu de autoturism electric , bateria de tractiune nu este afectată și ard doar componentele din interiorul autoturismului , iar echipajele de intervenție nu cunosc semnele care indică arderea bateriei și hotărăsc să folosească aceste tehnici , moment in care prin străpungerea unei baterii complet ” sănătoase ” să ducă la aprinderea acesteia si astfel crearea unui nou focar mult mai greu de stins de această dată .

Producătorii auto nu recomandă perforarea pachetului de baterii , lucru indicat in Ghidul de Interventie in caz de Urgență al mașinilor .

NU străpungeți NICIODATĂ componentele de înaltă tensiune cu unelte.

 La unele modele de autoturisme , interiorul carcasei bateriilor este umplut cu spumă , ceea ce face imposibilă curgerea apei prin cutie , sau compartimente . ex. Tesla , strapungerea fiind ineficientă.

CE FUNCȚIONEAZĂ : LASĂ BATERIA SĂ ARDĂ

Adevărul este că nu există o soluție simplă sau un instrument pentru a opri o supraincălzire a celulelor din bateria de înaltă tensiune. Răcirea directă a celulelor bateriei este cea mai bună metodă, cu toate acestea, producătorii nu oferă echipelor de intervenție acces direct la interiorul cutiei bateriei. Încercarea de a răci celulele bateriei din exterior nu va face decât să prelungească timpul de intervenție .

Dacă cutia bateriei este intactă și nu există expuneri, cea mai bună soluție este să așteptați pur și simplu ca bateria să se ardă, apoi să stingeți focul de clasa A rămas. Deși această strategie nu este ideală – și nici favorizată de pompierii agresivi, proactivi și dornici – este într-adevăr cea mai bună abordare in viziunea unor producători de auto electrice . Ar trebui să dureze doar o oră pentru ca bateria să se consume de la sine. 

PĂRERE :

Deși unii producători de autovehicule electrice iau in considerare si indică in Ghidurile lor de intrevenție , posibilitatea de a lăsa bateria mașinii să ardă în intregime , cu protejarea vecinătățiilor , nu cred că această tactică ar putea fi agreată in România . Totuși , să lași o mașina să ardă pe o autostrada sau în centrul unui oras , nu este o metoda prea ” ortodoxă” . Să luăm in calcul și nivelul de poluare pe care il poate genera arderea unor acumulatori .

Justificarea acestei tactici ar fi faptul că în urma arderii totale a pachetului de baterii , pericolul de reaprindere este foarte mic si eliminarea deșeului rămas fiind mai ușoară . Consider totuși că eliminarea deșeului rezultat se poate face în locuri special amenajate , departe de zonele aglomerate din orase unde un auto electric a luat foc .

Recomandarea din Fișa de Siguranță de la Lexus RZ450e

6. APA

In 2013, the Fire Protection Research Foundation  a concluzionat in urma numeroaselor teste , că apa este cel mai eficient si accesibil agent de stingere în cazul autoturismelor electrice .

De ce este apa este cel mai eficent agent te stingere ?

În cele mai multe cazuri , fenomenul termic / reacția chimică / incendiul care se produce , are loc in interiorul pachetului de baterii , iar carcasa acestuia este etanșă la foc și apa , deci nu se poate refula în interiorul carcasei . În acest caz , efectul de răcire al apei refulate pe exteriorul carcasei este singura soluție eficientă de stingere a focarului din interior .

In cazul în care , valvele de suprapresiune se deschid sau în urma unui șoc mecanic se produce o perforatie in carcasa pachetului de baterii , apa poate fi introdusă direct in carcasă , ajungând mult mai repede la celulele afectate și rezultând un timp mai scurt de lichidare a incendiului . O inovație in acest sens , găsim la autoturismele electrice Renault care beneficiază de ” Fireman Access ” , o cale de acces pentru refularea apei in interiorul carcasei bateriei >>> detalii in link : https://firerescue.ro/fireman-access-qr-code/

Video demonstrativ cu substante de stingere și eficiența lor :

In Ghidul de Intervenție în caz de Urgență , Tesla si alți mari producatori de autoturisme electrice recomandă folosirea apei in cantități mari pentru stingerea incendiilor la bateriile de tracțiune , dar NU recomanda folosirea spumei sau submersia autoturismului incendiat intr-un container cu apa .

Tesla nu recomanda submersia autovehiculului , deoarece in momentul in care autovehiculul este scos din apă ,există pericolul reaprinderii pachetului de baterii datorită apei care a stationat prea mult in interiorul pachetului de baterii . Se știe că , pătrunderea apei ( mai ales a celei sărate ) in interiorul carcasei pachetului de baterii este unul din motivele fenomenului de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor ) care duce la o degajare mare de căldură și ulterior la un incendiu . Un alt movit il reprezintă timpul indelungat în care autovehiculul ars, trebuie monitorizat în interiorul containerului de submersie și nu in ultimul rând costul mare de eliminare a apei contaminate in care a stat autovehiculul . A existat un caz in Olanda , unde un BMW electric care a ars , a fost nevoit sa stea 8 zile intr-un container cu 7500l de apa ,eliminare apei contaminate costând aprox 30.000 de euro .

Legat de submersia autoturismului in containere speciale , această metodă este folosită cu succes in mai multe țări europene și părerile sunt impărțile legat de recomandarea folosiri sau nu a acestei tactici .

Olanda are un sistem de aproximativ 30 de containere împărțite pe teritoriul intregii țării , care sunt solicitate in cazul unui incendiu , autoturismul este incărcat în acesta si dus intr-un loc de depozitare sigur unde este supravegheat pentru o perioada mai extinsă de timp . Dacă are lor un fenomen termic in interiorul bateriei sau un incendiu , se introduce și apă în interiorul containerului pentru a răci bateria .

Mai multe detalii legate de construcția bateriilor litiu-ion, motivele pentru care eșuează și procesul de evadare termică. , , de asemenea, pericolele de incendiu și explozie ca urmare a propagării termice în bateriile cu ioni de litiu , sunt prezentate de catre Adam Barowy (inginer de cercetare, FSRI) in cadrul Simpozionului despre bateriilor cu litiu-ion: provocări pentru serviciul de pompieri , din data de 30 martie 2023, organizat de Institutul de Cercetare pentru Siguranța la Incendiu (FSRI) și Departamentul de Pompieri și EMS din Districtul Columbia (DCFEMS) .

link spre simpozion : >>>>>


Surse :

Read More
eurorescue

Aplicația EuroRescue

eurorescue

Euro Rescue, aplicația mobilă pentru creșterea siguranței post-coliziune

Organizația internațională Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), care evaluează siguranța noilor vehicule introduse pe piață, a lansat Euro Rescue, o aplicație mobilă destinată salvatorilor care intervin la locul unui accident de rutier.

Obiectivul aplicației Euro Rescue este îmbunătățirea siguranței terțiare, adică a celei post-coliziune.

„Întrucât vehiculele devin din ce în ce mai rezistente, complexe și cu un sistem de tracțiune alternativ, a devenit esențial ca primii respondenți să știe ce pot și nu pot face la locul unui accident. Au nevoie de informații rapide și directe despre construirea unui vehicul pentru a ajuta oamenii să iasă din epave în siguranță”, a explicat Euro NCAP

Euro Rescue a fost proiectat în colaborare cu Asociația Internațională a Serviciilor de Incendiu și Salvare (CTIF). Reunește toate fișele de salvare ale producătorilor și ghidurile de răspuns la situații de urgență, care vor fi disponibile chiar și offline. Aceste fișe includ localizarea componentelor, precum airbag-urile și centurile de siguranță, precum și cablurile electrice și bateriile de înaltă tensiune.

Aplicația poate fi descărcată gratuit pe IOS și Android, în prezent în patru limbi (engleză, franceză, germană și spaniolă) și începând din 2023 în toate limbile europene.

Sursa :floteauto.ro

Read More