Layout A

Romanian e-mobility index Octombrie 2023

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

La fel ca și în lunile precedente, doar primele două clasate au reușit să înmatriculeze mai mult de 100 de vehicule. Cu excepția Dacia și Tesla. se pare că producătorii nu fac față cererii din piață, probabil din cauza capacității de producție limitată.

Segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 138 noi înmatriculări în luna Octombrie, cea mai populară marcă premium fiind Mercedes-Benz cu 63 unități înmatriculate.

Pragul de 40.000 de mașini electrice pe piața din România este foarte aproape și cel mai probabil va fi atins în luna Noiembrie. Spre sfârșitul anului, înmatriculările vor primi un imbold datorită suplimentării fodurilor programului Rabla+ cu o sumă considerabilă care ar trebui să fie suficientă pentru achiziția a aproximativ 1.500 de mașini.

Clasamentul pentru anul 2023 pare să se fi stabilizat, primele 16 locuri rămânând neschimbate comparativ cu luna precedentă. Cu siguranță că nu vom avea parte de surprize prea mari până la finalul anului, deși câteva schimbări sunt posibile.

TOP 2023

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring579841.35%
2Tesla Model Y183513.09%
3Tesla Model 39486.76%
4Renault Megane E-Tech7035.01%
5Volkswagen eUP!4503.21%
6Volkswagen iD33842.74%
7Hyundai Kona3412.43%
8Volkswagen iD43072.19%
9Skoda Enyaq1771.26%
10Renault ZOE1471.05%
11Toyota BZ4X1451.03%
12BMW iX1330.95%
13Mercedes-Benz EQA1250.89%
14Tesla Model S1200.86%
15Mini Cooper SE1000.71%
16Peugeot e208920.66%
17Mustang Mach-E900.64%
18Peugeot e2008870.62%
19Fiat 500760.54%
20Mercedes-Benz EQB650.46%
21Nissan Leaf640.46%
22Volvo XC40610.44%
23Hyundai IONIQ5540.39%
24BMW iX3470.34%
25Smart EQ ForTwo450.32%
26Renault Kangoo Express Z.E.400.29%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.27%
28BMW i3360.26%
29Smart EQ ForFour340.24%
30Cupra Born300.21%
31Volvo C40290.21%
32Opel Corsa-e260.19%
33VW e-Golf240.17%
34Kia Niro210.15%
35Hyundai IONIQ6170.12%
36Hyundai Ioniq120.09%
37Skoda CITIGO10.01%
Alte Modele13199.41%
TOTAL14021

În fruntea clasamentului general nu sunt schimbări. Dacia conduce detașat, însă veteranul Renault Zoe probabil că va pierde cea de-a doua poziție până la finalul anului, cele două modele Tesla fiind la mai puțin de 200 de unități distanță.

TOP general

ModelTOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1569439.86%
2Renault ZOE23135.88%
3Tesla Model 321875.55%
4Tesla Model Y21355.42%
5Volkswagen eUP!17724.50%
6Hyundai Kona12883.27%
7Volkswagen iD312103.07%
8BMW i39002.29%
9Renault Megane E-Tech8532.17%
10Nissan Leaf8312.11%
11Volkswagen iD47091.80%
12VW e-Golf4911.25%
13Skoda Enyaq4831.23%
14Skoda CITIGO4041.03%
15Smart EQ ForTwo3700.94%
16Peugeot e2083690.94%
17Smart EQ ForFour3610.92%
18Tesla Model S3600.91%
19Mercedes-Benz EQA3340.85%
20Fiat 5003190.81%
21Peugeot e20082920.74%
22Mini Cooper SE2890.73%
23Renault Kangoo Express Z.E.2600.66%
24Mustang Mach-E2280.58%
25BMW iX2130.54%
26Hyundai Ioniq1920.49%
27Toyota BZ4X1710.43%
28Hyundai IONIQ51690.43%
29Opel Corsa-e1620.41%
30BMW iX31510.38%
31Mercedes-Benz EQB1310.33%
32Kia Niro1020.26%
33Volvo XC401010.26%
34Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.10%
35Volvo C40370.09%
36Cupra Born300.08%
37Hyundai IONIQ6170.04%
Alte Modele34048.65%
TOTAL39370

Începând din această lună, cifrele referitoare la infrastructura de încărcare vor fi raportate doar trimestrial. La acest capitol, dezvoltarea este foarte accelerată, stațiile de încărcare rapidă sunt acum disponibile pe toate rutele principale de tranzit și au început să apară și în zone turistice care nu erau acoperite până acum.

În indexurile precedente aminteam faptul că rețelele de încărcare sunt deținute sau operate de mai multe companii cu o vastă experiență în acest domeniu: Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge și alții. Iată că putem afirma faptul că și Tesla cu rețeaua Supercharger devine un jucător tot mai important cu fiecare locație deschisă. Un punct forte al acestora din urmă este faptul că Tesla deschide stații de încărcare cu cel puțin 6-8 puncte în aceeași locație și puteri de până la 250 kW! Așteptăm cu interes momentul în care acestea vor fi deschise și pentru utilizatorii celorlalte mărci. În plus, Tesla a inaugurat recent cea de-a șaptea locație din România, la Craiova și este planificată și cea de-a opta la Brașov.

sursa : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-octombrie-tot-mai-aproape-de-40-000-ev/

Read More

Layout A (slider)

Romanian e-mobility index Octombrie 2023

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

La fel ca și în lunile precedente, doar primele două clasate au reușit să înmatriculeze mai mult de 100 de vehicule. Cu excepția Dacia și Tesla. se pare că producătorii nu fac față cererii din piață, probabil din cauza capacității de producție limitată.

Segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 138 noi înmatriculări în luna Octombrie, cea mai populară marcă premium fiind Mercedes-Benz cu 63 unități înmatriculate.

Pragul de 40.000 de mașini electrice pe piața din România este foarte aproape și cel mai probabil va fi atins în luna Noiembrie. Spre sfârșitul anului, înmatriculările vor primi un imbold datorită suplimentării fodurilor programului Rabla+ cu o sumă considerabilă care ar trebui să fie suficientă pentru achiziția a aproximativ 1.500 de mașini.

Clasamentul pentru anul 2023 pare să se fi stabilizat, primele 16 locuri rămânând neschimbate comparativ cu luna precedentă. Cu siguranță că nu vom avea parte de surprize prea mari până la finalul anului, deși câteva schimbări sunt posibile.

TOP 2023

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring579841.35%
2Tesla Model Y183513.09%
3Tesla Model 39486.76%
4Renault Megane E-Tech7035.01%
5Volkswagen eUP!4503.21%
6Volkswagen iD33842.74%
7Hyundai Kona3412.43%
8Volkswagen iD43072.19%
9Skoda Enyaq1771.26%
10Renault ZOE1471.05%
11Toyota BZ4X1451.03%
12BMW iX1330.95%
13Mercedes-Benz EQA1250.89%
14Tesla Model S1200.86%
15Mini Cooper SE1000.71%
16Peugeot e208920.66%
17Mustang Mach-E900.64%
18Peugeot e2008870.62%
19Fiat 500760.54%
20Mercedes-Benz EQB650.46%
21Nissan Leaf640.46%
22Volvo XC40610.44%
23Hyundai IONIQ5540.39%
24BMW iX3470.34%
25Smart EQ ForTwo450.32%
26Renault Kangoo Express Z.E.400.29%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.27%
28BMW i3360.26%
29Smart EQ ForFour340.24%
30Cupra Born300.21%
31Volvo C40290.21%
32Opel Corsa-e260.19%
33VW e-Golf240.17%
34Kia Niro210.15%
35Hyundai IONIQ6170.12%
36Hyundai Ioniq120.09%
37Skoda CITIGO10.01%
Alte Modele13199.41%
TOTAL14021

În fruntea clasamentului general nu sunt schimbări. Dacia conduce detașat, însă veteranul Renault Zoe probabil că va pierde cea de-a doua poziție până la finalul anului, cele două modele Tesla fiind la mai puțin de 200 de unități distanță.

TOP general

ModelTOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1569439.86%
2Renault ZOE23135.88%
3Tesla Model 321875.55%
4Tesla Model Y21355.42%
5Volkswagen eUP!17724.50%
6Hyundai Kona12883.27%
7Volkswagen iD312103.07%
8BMW i39002.29%
9Renault Megane E-Tech8532.17%
10Nissan Leaf8312.11%
11Volkswagen iD47091.80%
12VW e-Golf4911.25%
13Skoda Enyaq4831.23%
14Skoda CITIGO4041.03%
15Smart EQ ForTwo3700.94%
16Peugeot e2083690.94%
17Smart EQ ForFour3610.92%
18Tesla Model S3600.91%
19Mercedes-Benz EQA3340.85%
20Fiat 5003190.81%
21Peugeot e20082920.74%
22Mini Cooper SE2890.73%
23Renault Kangoo Express Z.E.2600.66%
24Mustang Mach-E2280.58%
25BMW iX2130.54%
26Hyundai Ioniq1920.49%
27Toyota BZ4X1710.43%
28Hyundai IONIQ51690.43%
29Opel Corsa-e1620.41%
30BMW iX31510.38%
31Mercedes-Benz EQB1310.33%
32Kia Niro1020.26%
33Volvo XC401010.26%
34Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.10%
35Volvo C40370.09%
36Cupra Born300.08%
37Hyundai IONIQ6170.04%
Alte Modele34048.65%
TOTAL39370

Începând din această lună, cifrele referitoare la infrastructura de încărcare vor fi raportate doar trimestrial. La acest capitol, dezvoltarea este foarte accelerată, stațiile de încărcare rapidă sunt acum disponibile pe toate rutele principale de tranzit și au început să apară și în zone turistice care nu erau acoperite până acum.

În indexurile precedente aminteam faptul că rețelele de încărcare sunt deținute sau operate de mai multe companii cu o vastă experiență în acest domeniu: Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge și alții. Iată că putem afirma faptul că și Tesla cu rețeaua Supercharger devine un jucător tot mai important cu fiecare locație deschisă. Un punct forte al acestora din urmă este faptul că Tesla deschide stații de încărcare cu cel puțin 6-8 puncte în aceeași locație și puteri de până la 250 kW! Așteptăm cu interes momentul în care acestea vor fi deschise și pentru utilizatorii celorlalte mărci. În plus, Tesla a inaugurat recent cea de-a șaptea locație din România, la Craiova și este planificată și cea de-a opta la Brașov.

sursa : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-octombrie-tot-mai-aproape-de-40-000-ev/

Read More

Metode de întrerupere a curentului de înaltă tensiune la autoturismele electrice

Prezentare a diferitelor metode de intrerupere a curentului de inaltă tensiune , la modele diferite de autoturisme .

Machetă antrenament .

Read More

Substanțe stingătoare la autoturismele electrice

Pompierilor le place să testeze noi tactici și tehnici , dar unele metode pur și simplu nu abordează problema cheie legată de incendiile la vehicule electrice .

Odată cu sosirea vehiculelor electrice (EV) au apărut diferite produse pentru a „rezolva” problema stingerii unui incendiu izbucnit la bateria de tracțiune .

Deși pot exista câteva beneficii pentru unele dintre aceste produse, în general, majoritatea nu reușesc să abordeze problema asociată cu un eveniment de “thermal runaway ” ( supraîncălzirea celulelor ) la pachetul de baterii litiu-ion .Iată ce trebuie să știți despre “thermal runaway ” instrumentele și tacticile care vor duce la bun sfârșit treaba – sau cel puțin vor ajuta.

ÎNȚELEGEREA FENOMENULUI DE ” SUPRAÎNCĂLZIRE A CELULELOR”

O baterie de înaltă tensiune este formată din mai multe celule împachetate strâns împreună într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. Când o singură celulă eșuează, este în esență un mic exploziv care produce o cantitate enormă de gaz și căldură (650 grade celsius ) în zecimi de secundă. Eșecul este o reacție chimică exotermă care nu necesită oxigen din atmosferă pentru a se susține. Căldura eliberată de fiecare celulă individuală este transferată către celulele învecinate, ceea ce face ca și ele să eșueze. Singura cale de a limita sau oprii propagarea , este de a răcii celulele supraincălzite .

thermal runaway

Având în vedere acest lucru, ce utilaje și substante de stingere folosesc pompierii ?

1 .SPUMA MECANICĂ

Spuma mecanică funcționează prin crearea unei pături pentru a sufoca focul. Multe tipuri de spume au proprietăți care răcesc zona înconjurătoare, ajutând apa să absoarbă căldura. Din păcate, refularea spumei pe celulele defectate este dificilă, dacă nu imposibilă, deoarece fenomenul de supraincălzire a celulelor are loc într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. În plus, chiar dacă ar fi posibil să introduceți spuma în interiorul cutiei și să inundați zona , scopul principal al spumei este de obicei să izoleze arderea de oxigenul atmosferic , dar o celulă de baterie cu litiu-ion nu are nevoie de oxigen extern pentru a arde. În consecință, spuma este ineficientă pentru a opri supraincălzirea celulelor.

2 .EXTINCTOR CLASA D

Stingătoarele de clasa D conțin o pulbere care este concepută pentru a stinge incendiile de metale combustibile.  Deși sunt numite celule de baterie litiu-ion, celulele nu conțin litiu metal solid, ceea ce face ca stingătorul să fie ineficient. De asemenea, nu există o modalitate ușoară de a refula pulberea din stingător direct pe celulele supraincalzire , din cauza construcției cutiei in care se afla acestea .

3 .ȚEAVA DE STINGERE CU DIUZE

Aceste diuze sunt proiectate special pentru a aluneca sub un vehicul și pentru a pulveriza apă rece în partea de jos a cutiei bateriei. Apa este menită să răcească carcasa bateriei care prin transfer termic preia din căldura celulelor și le oprește supraîncălzirea . Din păcate, stingerea unui incendiu în bateria de înaltă tensiune necesită un volum mare și susținut de apă și un timp de intervenție îndelungat ( de la 10 minute la cateva ore ) . Aceste duze ajută la dispersarea jetului de apa pe o porțiune mai mare , lucru destul de greu de obținut cu ajutorul unei țevi de refulare clasice care are nevoie ca , și autoturismul să fie ridicat și înclinat în vederea refulării apei pe carcasa bateriei din podea.

Din cauza design-ului structurii bateriei și a numeroaselor straturi dintre partea inferioară a vehiculului , racirea celulelor afectate este destul de grea și de durată .

In mod ideal , daca in urma unui șoc mecanic , carcasa bateriei este străpunsă și se formează o perforatie , apa ar putea fi introdusă direct in interiorul carcasei și ar ajunge la celulele afectate

4. PĂTURĂ DE INCENDIU

O pătură de foc este folosită în mod tradițional pentru a sufoca un foc și a-l izola de oxigen. Și după cum am menționat, un incendiu de baterii litiu-ion nu are nevoie de oxigen din atmosferă pentru a arde, așa că încercarea de a sufoca focul va fi ineficientă. Cu toate acestea, păturile de incendiu ar putea fi folosite pentru a ține focul izolat si pentru protecția vecinătăților . Un cuvânt de precauție, totuși: celulele bateriei degajă gaze nocive și inflamabile (hidrogen, fluorură de hidrogen) care ar putea rămâne prinse sub pătură. Scoaterea păturii poate provoca o răbufnire sau chiar o explozie atunci când gazele sunt eliberate. Expunerea la fluorură de hidrogen poate provoca leziuni permanente ale plămânilor și ochilor pompierilor. Purtați întotdeauna Echipamentul de protecție individual adecvat atunci când sunteți în preajma oricărui foc.

5. LANCELE DE PERFORARE ( Rosenbauer BEST , Murer Lance , Cobra Cold Cut )

Lancele de perforare sunt concepute pentru a perfora cutia bateriei în efortul de a furniza cantități mari de apă în interiorul carcasei pentru a răci celulele bateriei. Această soluție este periculoasă din cauza pericolului de electrocutare. Există, de asemenea, posibilitatea de a provoca defectarea mai multor celule de baterie prin zdrobirea acestora sau scurtcircuitarea componentelor electrice din interiorul cutiei , mai ales dacă lancea străpunge compartimentul greșit și inundă o zonă neafectată, ar putea crea noi focare de incendiu . O altă ipoteză este momentul in care intr-un incendiu de autoturism electric , bateria de tractiune nu este afectată și ard doar componentele din interiorul autoturismului , iar echipajele de intervenție nu cunosc semnele care indică arderea bateriei și hotărăsc să folosească aceste tehnici , moment in care prin străpungerea unei baterii complet ” sănătoase ” să ducă la aprinderea acesteia si astfel crearea unui nou focar mult mai greu de stins de această dată .

Producătorii auto nu recomandă perforarea pachetului de baterii , lucru indicat in Ghidul de Interventie in caz de Urgență al mașinilor .

NU străpungeți NICIODATĂ componentele de înaltă tensiune cu unelte.

 La unele modele de autoturisme , interiorul carcasei bateriilor este umplut cu spumă , ceea ce face imposibilă curgerea apei prin cutie , sau compartimente . ex. Tesla , strapungerea fiind ineficientă.

CE FUNCȚIONEAZĂ: LASĂ BATERIA SĂ ARDĂ

Adevărul este că nu există o soluție simplă sau un instrument pentru a opri o supraincălzire a celulelor din bateria de înaltă tensiune. Răcirea directă a celulelor bateriei este cea mai bună metodă, cu toate acestea, producătorii nu oferă echipelor de intervenție acces direct la interiorul cutiei bateriei. Încercarea de a răci celulele bateriei din exterior nu va face decât să prelungească timpul de intervenție .

Dacă cutia bateriei este intactă și nu există expuneri, cea mai bună soluție este să așteptați pur și simplu ca bateria să se ardă, apoi să stingeți focul de clasa A rămas. Deși această strategie nu este ideală – și nici favorizată de pompierii agresivi, proactivi și dornici – este într-adevăr cea mai bună abordare in viziunea unor producători de auto electrice . Ar trebui să dureze doar o oră pentru ca bateria să se consume de la sine. 

PĂRERE :

Deși unii producători de autovehicule electrice iau in considerare si indică in Ghidurile lor de intrevenție , posibilitatea de a lăsa bateria mașinii să ardă în intregime , cu protejarea vecinătățiilor , nu cred că această tactică ar putea fi agreată in România . Totuși , să lași o mașina să ardă pe o autostrada sau în centrul unui oras , nu este o metoda prea ” ortodoxă” . Să luăm in calcul și nivelul de poluare pe care il poate genera arderea unor acumulatori .

Justificarea acestei tactici ar fi faptul că în urma arderii totale a pachetului de baterii , pericolul de reaprindere este foarte mic si eliminarea deșeului rămas fiind mai ușoară . Consider totuși că eliminarea deșeului rezultat se poate face în locuri special amenajate , departe de zonele aglomerate din orase unde un auto electric a luat foc .

Recomandarea din Fișa de Siguranță de la Lexus RZ450e

6. APA

In 2013, the Fire Protection Research Foundation  a concluzionat in urma numeroaselor teste , că apa este cel mai eficient si accesibil agent de stingere în cazul autoturismelor electrice .

De ce este apa este cel mai eficent agent te stingere ?

În cele mai multe cazuri , fenomenul termic / reacția chimică / incendiul care se produce , are loc in interiorul pachetului de baterii , iar carcasa acestuia este etanșă la foc și apa , deci nu se poate refula în interiorul carcasei . În acest caz , efectul de răcire al apei refulate pe exteriorul carcasei este singura soluție eficientă de stingere a focarului din interior .

In cazul în care , valvele de suprapresiune se deschid sau în urma unui șoc mecanic se produce o perforatie in carcasa pachetului de baterii , apa poate fi introdusă direct in carcasă , ajungând mult mai repede la celulele afectate și rezultând un timp mai scurt de lichidare a incendiului . O inovație in acest sens , găsim la autoturismele electrice Renault care beneficiază de ” Fireman Access ” , o cale de acces pentru refularea apei in interiorul carcasei bateriei >>> detalii in link : https://firerescue.ro/fireman-access-qr-code/

Video demonstrativ cu substante de stingere și eficiența lor :

In Ghidul de Intervenție în caz de Urgență , Tesla si alți mari producatori de autoturisme electrice recomandă folosirea apei in cantități mari pentru stingerea incendiilor la bateriile de tracțiune , dar NU recomanda folosirea spumei sau submersia autoturismului incendiat intr-un container cu apa .

Tesla nu recomanda submersia autovehiculului , deoarece in momentul in care autovehiculul este scos din apă ,există pericolul reaprinderii pachetului de baterii datorită apei care a stationat prea mult in interiorul pachetului de baterii . Se știe că , pătrunderea apei ( mai ales a celei sărate ) in interiorul carcasei pachetului de baterii este unul din motivele fenomenului de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor ) care duce la o degajare mare de căldură și ulterior la un incendiu . Un alt movit il reprezintă timpul indelungat în care autovehiculul ars, trebuie monitorizat în interiorul containerului de submersie și nu in ultimul rând costul mare de eliminare a apei contaminate in care a stat autovehiculul . A existat un caz in Olanda , unde un BMW electric care a ars , a fost nevoit sa stea 8 zile intr-un container cu 7500l de apa ,eliminare apei contaminate costând aprox 30.000 de euro .

Legat de submersia autoturismului in containere speciale , această metodă este folosită cu succes in mai multe țări europene și părerile sunt impărțile legat de recomandarea folosiri sau nu a acestei tactici .

Olanda are un sistem de aproximativ 30 de containere împărțite pe teritoriul intregii țării .

Mai multe detalii legate de construcția bateriilor litiu-ion, motivele pentru care eșuează și procesul de evadare termică. , , de asemenea, pericolele de incendiu și explozie ca urmare a propagării termice în bateriile cu ioni de litiu , sunt prezentate de catre Adam Barowy (inginer de cercetare, FSRI) in cadrul Simpozionului despre bateriilor cu litiu-ion: provocări pentru serviciul de pompieri , din data de 30 martie 2023, organizat de Institutul de Cercetare pentru Siguranța la Incendiu (FSRI) și Departamentul de Pompieri și EMS din Districtul Columbia (DCFEMS) .

link spre simpozion : >>>>>


Surse :

Read More

Romanian e-mobility index Septembrie 2023

Finalul celui de-al treilea trimestru nu aduce vreun record lunar de înmatriculări și nu impresionează cu cifre mari. Cu toate acestea, aduce un record bine meritat pe piața tot mai dinamică a vehiculelor electrice. Dar despre asta puțin mai târziu.

În luna Septembrie au fost înmatriculate 1.284 vehicule electrice din care 61 vehicule comerciale ușoare (LCV). Podiumul este ocupa de aceleași modele, deja “obișnuite”: locul 1 îl ocupă Dacia Spring cu 542 înmatriculări, urmată de Tesla Model Y cu 150 de unități, pe locul 3 plasându-se Tesla Model 3 cu 97 unități.

TOP 10 Septembrie

ModelSUM of SEP% SEP
1Dacia Spring54242.21%
2Tesla Model Y15011.68%
3Tesla Model 3977.55%
4Hyundai Kona554.28%
5Volkswagen eUP!382.96%
6Volkswagen iD4372.88%
7Renault Megane E-Tech272.10%
8Volkswagen iD3211.64%
9Skoda Enyaq191.48%
10BMW iX181.40%

Acest top 10 nu mai este neapărat o surpriză, majoritatea modelelor fiind deja obișnuite cu prezența aici. Cu toate acestea, se mai strecoară unele surprize la coada topului. Luna aceasta surpriza este realizată de BMW iX, o mașină premium, cu un preț pe măsură. Cu toate acestea, au fost înmatriculate nu mai puțin de 18 unități.

Dacă tot vorbim de mărci premium, segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 102 noi înmatriculări în luna Septembrie, cea mai populară marcă premium fiind Mercedes-Benz cu 52 unități înmatriculate.

Recordul despre care aminteam anterior se regăsește și în graficul de mai jos și este vorba despre faptul că în primele 3 trimestre ale anului 2023 au fost înmatriculate mai multe mașini electrice decât pe întreg parcursul anului trecut. Așadar, putem considera că până la finalul anului vor mai fi înmatriculate cu cel puțin 25% mai multe mașini decât în 2022. Rămâne de văzut care vor fi cifrele la final de an, însă noi credem că ne vom apropia de 45.000 EV înmatriculate pe piața din România.

La vârful clasamentului din 2023 este destulde liniște, primele 6 poziții rămânând neshimbate față de luna precedentă. Este greu de crezut că ceva mai poate strica ordinea deja stabilită, chiar dacă pot interveni mici schimbări de 1/2 poziții.

TOP 2023

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring529141.60%
2Tesla Model Y169013.29%
3Tesla Model 38606.76%
4Renault Megane E-Tech6615.20%
5Volkswagen eUP!4223.32%
6Volkswagen iD33502.75%
7Hyundai Kona2922.30%
8Volkswagen iD42912.29%
9Skoda Enyaq1531.20%
10Renault ZOE1401.10%
11Toyota BZ4X1371.08%
12BMW iX1240.97%
13Mercedes-Benz EQA1110.87%
14Tesla Model S1050.83%
15Mini Cooper SE890.70%
16Peugeot e208880.69%
17Peugeot e2008810.64%
18Mustang Mach-E760.60%
19Fiat 500710.56%
20Nissan Leaf580.46%
21Mercedes-Benz EQB580.46%
22Volvo XC40560.44%
23Hyundai IONIQ5470.37%
24Smart EQ ForTwo420.33%
25BMW iX3420.33%
26BMW i3310.24%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo290.23%
28Smart EQ ForFour290.23%
29Volvo C40270.21%
30Renault Kangoo Express Z.E.250.20%
31VW e-Golf240.19%
32Opel Corsa-e240.19%
33Cupra Born240.19%
34Kia Niro200.16%
35Hyundai IONIQ6130.10%
36Hyundai Ioniq100.08%
37Skoda CITIGO10.01%
Alte Modele11268.85%
TOTAL12718

În clasamentul general Dacia Spring își consolidează poziția, cota de piață crescând spre 40%, în timp ce pentru Renault Zoe lucrurile se vor schimba rapid, acesta pierzând lună de lună din cota de piață. Cu siguranță că va fi detronat de către cele două modele Tesla până la finalul acestui an.

TOP general


Model
TOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1518739.90%
2Renault ZOE23066.06%
3Tesla Model 320995.51%
4Tesla Model Y19905.23%
5Volkswagen eUP!17444.58%
6Hyundai Kona12393.25%
7Volkswagen iD311763.09%
8BMW i38952.35%
9Nissan Leaf8252.17%
10Renault Megane E-Tech8112.13%
11Volkswagen iD46931.82%
12VW e-Golf4911.29%
13Skoda Enyaq4591.21%
14Skoda CITIGO4041.06%
15Smart EQ ForTwo3670.96%
16Peugeot e2083650.96%
17Smart EQ ForFour3560.94%
18Tesla Model S3450.91%
19Mercedes-Benz EQA3200.84%
20Fiat 5003140.82%
21Peugeot e20082860.75%
22Mini Cooper SE2780.73%
23Renault Kangoo Express Z.E.2450.64%
24Mustang Mach-E2140.56%
25BMW iX2040.54%
26Hyundai Ioniq1900.50%
27Toyota BZ4X1630.43%
28Hyundai IONIQ51620.43%
29Opel Corsa-e1600.42%
30BMW iX31460.38%
31Mercedes-Benz EQB1240.33%
32Kia Niro1010.27%
33Volvo XC40960.25%
34Volvo C40350.09%
35Volkswagen ID.BUZZ Cargo290.08%
36Cupra Born240.06%
37Hyundai IONIQ6130.03%
Alte Modele32118.44%
TOTAL38067100.00%

La capitolul infrastructurii de încărcare contabilizăm doar încărcătoarele publice, fără restricții, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO.

Conform portalului PlugShare*, în data de 17.10.2023, pe teritoriul României sunt 4.602 încărcătoare publice, cu 280 mai multe decât luna precedentă. Dintre acestea, 1.348 sunt CCS/CHAdeMO și 3.206 Type 2 distribuite în 1.941 locații.
Rețeaua Tesla Supercharger a crescut cu 8 puncte de încărcare de la ultima raportare, ajungând la un total de 48. Acestea sunt distribuite în7 locații: Timișoara, Sibiu, Pitești, București Constanța, Cluj-Napoca și mai nou Craiova. În locațiile din Cluj-Napoca, București și Craiova sunt disponibile câte 8 puncte de încărcare.

În indexurile precedente aminteam faptul că rețelele de încărcare sunt deținute sau operate de mai multe companii cu o vastă experiență în acest domeniu: Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge și alții. Iată că putem afirma faptul că și Tesla cu rețeaua Supercharger devine un jucător tot mai important cu fiecare locație deschisă. Un punct forte al acestora din urmă este faptul că Tesla deschide stații de încărcare cu cel puțin 6-8 puncte în aceeași locație și puteri de până la 250 kW! Așteptăm cu interes momentul în care acestea vor fi deschise și pentru utilizatorii celorlalte mărci.

Infrastructuii de încărcare din România i s-a adăugat luna trecută 161 de încărcătoare Type 2, 111 CCS/CHAdeMO și 8 Tesla Supercharger în 74 de noi locații. Un început de Q4 excelent!

*PlugShare este o platformă crowd-based, așadar numărul stațiilor de încărcare raportate nu este unul oficial, ci mai degrabă o estimare.

sursa : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-septembrie-un-q3-record/

Read More

Video – Alba Iulia a gazduit prima serie a cursului Incident Command System 2023

Pentru a gestiona eficient orice situație de urgență, pregătirea continuă este cheia succesului. 150 de ofițeri pompieri din comanda subunităților și din centrele operaționale își vor consolida cunoștințele în activitatea de conducere a intervenției în primele etape. În acest sens, în următoarea perioadă vor fi organizate alte cinci serii, în fiecare sesiune fiind instruiți 25 de pompieri.

Cursul urmărește aprofundarea cunoștințelor și dezvoltarea abilităților dobândite privind realizarea dispozitivelor de intervenție și adaptarea lor în funcție de riscul produs și de evoluția situației operative, organizarea și funcționarea punctului operativ avansat și a punctului de comandă mobil în contextul conducerii situațiilor de urgență, organizarea personalului la locul intervenției, precum și protecția salvatorilor în diverse situații.

Totodată, în cadrul fiecărei sesiuni de pregătire sunt organizate două exerciții în realitate virtuală (cu ajutorul sistemului XVR) și două exerciții în teren, simulând scenarii cât mai apropiate de cele întâlnite în misiunile reale.

Programul de formare Incident Command System se desfășoară în cadrul proiectului „Creșterea rezilienței la dezastre prin îmbunătățirea pregătirii pentru misiuni de căutare-salvare și asanare a muniției neexplodate – RESILIENCE”, finanțat prin Mecanismul Financiar Norvegian 2014-2021.

Read More

Curs tehnici deschidere uși și ferestre

Introducere

Cunoaștere cursanți

Prezentare accesorii

  • Bara Halligan
  • Topor
  • Pene metalice
  • Pene lemn
  • Dispozitiv hidraulic de fortat uși
  • Dispozitiv deschis ferestre rabatate

Bara Halligan – Istorie , Inventator , utilitate .


RESPONSABILITATE

Este important să se înțeleagă că , incendiul nu poate fi stins, nu se pot executa căutări și nu se poate verifica propagarea incendiului până când nu se intră în clădire. Pompierul căruia i s-a atribuit misiunea de intrare prin forțare are o mare responsabilitate. Pentru a îndeplini această sarcină, există un set de tehnici, care vor fi prezentate in cele ce urmează. Unele tehnici sunt de bază, altele sunt mai dificile, dar toate sunt realizabile.

Competențe:

De ce toți pompierii ar trebui să fie competenți în ceea ce privește abilitățile de intrare prin forțare ?

Nevoia de rapiditate în obținerea accesului.

Este important să realizăm că majoritatea operațiunilor incep de la ușa din față sau de la intrarea principală. Înainte de a se putea face orice mișcare tactică, de exemplu, căutarea, salvarea sau întinderea unei linii de furtun spre locul incendiului , trebuie deschisă ușa de intrare.

Reduceți pagubele rezultate în urma unor tehnici necorespunzătoare.

De ce să distrugem o ușă perfect bună pentru o urgență care nu este legată de incendiu sau o problemă medicală ? Cu o pregătire adecvată, majoritatea pompierilor vor putea să deschidă o ușă cu pagube minime.

Profesionalism

Acesta este criteriul de referință al unui bun pompier. Aveți obligația de a vă face treaba în siguranță, eficient și cu cele mai mici daune .Uneori, forța brută trebuie să fie combinată cu abilitate, tehnică și cunoștințe.

În oricare dintre acestea, controlul, viteza și eficiența intrării prin forțate vor justifica valoarea pagubelor provocate de pompieri .

Prin reducerea pagubelor la minimum, uşile sau geamurile forțate , e posibil să mai fie inchise si sa fie sigure pana la repararea acestora .

Nu uitați, obiectivul este: salvarea de vieți, stingerea incendiului și controlul tuturor pericolelor.

  • Un cursant execută , fără a mai fi parcurs cursul , tehnica proprie de deschidere a unei usi și se compara cu tehnica prezentata ulterior de instructor .

TEHNICI DESCHIDERE USI :

( Se folosesc lemne de rezistențe diferite pentru a ingreuna sau ușura forțarea ușii . )

  • Tehnica de Folosire a dispozitivului hidraulic de forțare a uşilor

Tehnici – un singur pompier – Deschidere spre stanga

  • Tehnica de baza – 1le – 2le – 1le pe interior toc sau Final ( Creare spatiu initial la toc cu furca )
  • Explicare avantaj mecanic al barei Halligan . Greșeli in aplicarea tehnicilor . Ce faci dupa ce forțezi ușa ? ( controlezi inchiderea ușii , cauți victime in proximitate , observi compartimentarea inainte de patrundere sau indentifici locul focarului )
  • Tehnica cu ajutorul penelor de lemn
  • Tehnica cu ajutorul penelor metalice
  • Tehnica cu folosirea furcii de la halligan ( dalta spre usa , dalta spre toc ) – bataie cu toporul
  • Tehnica deschirere ușa de lemn

Tehnici – doi pompieri – Deschidere spre STÂNGA

  • Tehnica cu folosirea furcii de la halligan ( dalta spre usa , dalta spre toc ) –
  • Reguli la folosirea toporului pentru lovire și parghie

Tehnici – un singur pompier – Deschidere spre DREAPTA

  • Tehnica de baza – 1le – 2le – 1le pe interior toc sau Final ( Creare spatiu initial la toc cu furca )
  • Tehnica cu ajutorul penelor de lemn
  • Tehnica cu ajutorul penelor metalice
  • Tehnica cu folosirea furcii de la halligan ( dalta spre usa , dalta spre toc ) – bataie cu toporul
  • Tehnica deschidere ușa de lemn

Tehnici – doi pompieri – Deschidere spre DREAPTA

  • Tehnica cu folosirea furcii de la halligan ( dalta spre usa , dalta spre toc )

Tehnici – Usa cu deschidere spre exterior


Antrenament folosire tehnici ,

  • echipat cu aparatul de respirat ( conditii de fum ) 1 – 2 pompieri ( cu sau fara masca )
  • cu vizorul obturat ( conditii de vizibilitate redusa , fum , etc )
  • in spatii unguste ( perete lateral / hol ingust / usa subsol )

TEHNICI DESCHIDERE FERESTRE

  • Tehnica deschidere cand geamul este rabatat
  • Fortare cu halligan , surubelnita ( posibil deteriorare toc = inlocuire fereastra sau usa cu tot )
  • Spargere geam – varianta cea mai ieftina

ORAR :
8:00-11:00 – 3h
11:00-11:30 – pauza masa
11:30 – 15:30 – 4h
15:30-16:00 – adunare baza materiala , concluzii

Luni – T3
Marti – T1
Mierc. – T2
Joi – T3
Vineri – T1

Read More

Romanian e-mobility index Iunie – cea mai bună lună din 2023

Dacă luna trecută scriam că în Mai înregistram un record de înmatriculări pentru 2023, iată că luna Iunie a fost chiar mai bună! Incluzând și cele 29 LCV-uri, înmatriculările de vehicule electrice din Iunie au ajuns la 1677 unități, o creștere de 77% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Dacia Spring este responsabilă pentru 64% din totalul înmatriculărilor, iar locurile 2 și 3 îi revin aceluiași producător, Tesla, cu 238 Model Y și 95 Model 3. O singură unitate i-a lipsit lui Renault Megane E-Tech pentru a împărți cea de-a treia treaptă a podiumului cu Tesla Model Y.

Top 10 Iunie:

ModelJUN% JUN
1Dacia Spring71664.22%
2Tesla Model Y23821.35%
3Tesla Model 3958.52%
4Renault Megane E-Tech948.43%
5Volkswagen iD3756.73%
6Hyundai Kona504.48%
7Volkswagen UP!464.13%
8Skoda Enyaq353.14%
9Volkswagen iD4292.60%
10Peugeot e2008161.43%

Primele 4 poziții au rămas neschimbate față de luna anterioară. În schimb, Volkswagen iD3 și Hyundai Kona au urcat una respectiv două poziții.

Segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 97 de noi înmatriculări în luna Iunie.

Iată că în prima jumătate a anului 2023 a fost depășit nivelul înmatriculărilor din tot anul 2021. Asta se datorează atât cererii mai mari din partea clienților, scăderilor de prețuri ale anumitor producători, dar și creșterea ofertei și a numărului de modele disponibile.

n clasamentul total al anului 2023, top 3 pare că s-a stabilizat, neintervenind schimbări la acest capitol. Dacia Spring și-a obținut titlul de campioană datorită prețului de achiziție accesibil, Tesla Model Y se poziționează pe locul 2 datorită performanțelor și a spațiului interior, iar Renault Megane E-Tech vine cu experiența Renault acumulată de mai bine de un deceniu în domeniul autovehiculelor electrice.

Top 2023:

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring326643.31%
2Tesla Model Y6819.03%
3Renault Megane E-Tech4836.40%
4Tesla Model 34606.10%
5Volkswagen UP!3244.30%
6Volkswagen iD41902.52%
7Volkswagen iD31892.51%
8Hyundai Kona1161.54%
9Renault ZOE1011.34%
10Toyota BZ4X991.31%
11Skoda Enyaq961.27%
12BMW iX911.21%
13Mercedes-Benz EQA781.03%
14Tesla Model S670.89%
15Peugeot e208670.89%
16Mini Cooper SE640.85%
17Mustang Mach-E530.70%
18Fiat 500510.68%
19Hyundai IONIQ5410.54%
20Volvo XC40400.53%
21Nissan Leaf400.53%
22Peugeot e2008390.52%
23Mercedes-Benz EQB390.52%
24BMW iX3340.45%
25Smart EQ ForTwo240.32%
26Volvo C40210.28%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo210.28%
28Smart EQ ForFour210.28%
29BMW i3160.21%
30Kia Niro140.19%
31Opel Corsa-e130.17%
32VW e-Golf110.15%
33Hyundai Ioniq70.09%
34Renault Kangoo Express Z.E.60.08%
35Skoda CITIGO00.00%
Alte Modele6788.99%
TOTAL7541

La clasamentul general, Tesla Model Y fură locul 7 deținut de BMW i3, iar Renault Megane E-Tech își face loc în top 10, eliminând pe Volkswagen iD4.

ModelTOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1316240.02%
2Renault ZOE22676.89%
3Tesla Model 316995.17%
4Volkswagen UP!16465.00%
5Hyundai Kona10633.23%
6Volkswagen iD310153.09%
7Tesla Model Y9812.98%
8BMW i38802.68%
9Nissan Leaf8072.45%
10Renault Megane E-Tech6331.92%
11Volkswagen iD45921.80%
12VW e-Golf4781.45%
13Skoda CITIGO4031.23%
14Skoda Enyaq4021.22%
15Smart EQ ForTwo3491.06%
16Smart EQ ForFour3481.06%
17Peugeot e2083441.05%
18Tesla Model S3070.93%
19Fiat 5002940.89%
20Mercedes-Benz EQA2870.87%
21Mini Cooper SE2530.77%
22Peugeot e20082440.74%
23Renault Kangoo Express Z.E.2260.69%
24Mustang Mach-E1910.58%
25Hyundai Ioniq1870.57%
26BMW iX1710.52%
27Hyundai IONIQ51560.47%
28Opel Corsa-e1490.45%
29BMW iX31380.42%
30Toyota BZ4X1250.38%
31Mercedes-Benz EQB1050.32%
32Kia Niro950.29%
33Volvo XC40800.24%
34Volvo C40290.09%
35Volkswagen ID.BUZZ Cargo210.06%
Alte Modele27638.40%
TOTAL32890

La capitolul infrastructurii de încărcare contabilizăm doar încărcătoarele publice, fără restricții, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO și avem vești bune: a fost depășit pragul de 4000 de puncte de încărcare pe teritoriul României!

Conform portalului PlugShare*, în data de 15.07.2023, pe teritoriul României sunt 4.027 încărcătoare publice, dintre care 1.134 CCS/CHAdeMO și 2.853 Type 2 distribuite în 1.712 locații.
Rețeaua Tesla Supercharger are în continuare 40 de puncte de încărcare distribuite în 6 locații: Timișoara, Sibiu, Pitești, București Constanța și Cluj-Napoca. În locațiile din Cluj-Napoca și București sunt disponibile câte 8 puncte de încărcare.

*PlugShare este o platformă crowd-based, așadar numărul stațiilor de încărcare raportate nu este unul oficial, ci mai degrabă o estimare.

SURSA : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-iunie-cea-mai-buna-luna-din-2023/

Read More

Layout A (combined with B)

Romanian e-mobility index Octombrie 2023

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

La fel ca și în lunile precedente, doar primele două clasate au reușit să înmatriculeze mai mult de 100 de vehicule. Cu excepția Dacia și Tesla. se pare că producătorii nu fac față cererii din piață, probabil din cauza capacității de producție limitată.

Segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 138 noi înmatriculări în luna Octombrie, cea mai populară marcă premium fiind Mercedes-Benz cu 63 unități înmatriculate.

Pragul de 40.000 de mașini electrice pe piața din România este foarte aproape și cel mai probabil va fi atins în luna Noiembrie. Spre sfârșitul anului, înmatriculările vor primi un imbold datorită suplimentării fodurilor programului Rabla+ cu o sumă considerabilă care ar trebui să fie suficientă pentru achiziția a aproximativ 1.500 de mașini.

Clasamentul pentru anul 2023 pare să se fi stabilizat, primele 16 locuri rămânând neschimbate comparativ cu luna precedentă. Cu siguranță că nu vom avea parte de surprize prea mari până la finalul anului, deși câteva schimbări sunt posibile.

TOP 2023

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring579841.35%
2Tesla Model Y183513.09%
3Tesla Model 39486.76%
4Renault Megane E-Tech7035.01%
5Volkswagen eUP!4503.21%
6Volkswagen iD33842.74%
7Hyundai Kona3412.43%
8Volkswagen iD43072.19%
9Skoda Enyaq1771.26%
10Renault ZOE1471.05%
11Toyota BZ4X1451.03%
12BMW iX1330.95%
13Mercedes-Benz EQA1250.89%
14Tesla Model S1200.86%
15Mini Cooper SE1000.71%
16Peugeot e208920.66%
17Mustang Mach-E900.64%
18Peugeot e2008870.62%
19Fiat 500760.54%
20Mercedes-Benz EQB650.46%
21Nissan Leaf640.46%
22Volvo XC40610.44%
23Hyundai IONIQ5540.39%
24BMW iX3470.34%
25Smart EQ ForTwo450.32%
26Renault Kangoo Express Z.E.400.29%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.27%
28BMW i3360.26%
29Smart EQ ForFour340.24%
30Cupra Born300.21%
31Volvo C40290.21%
32Opel Corsa-e260.19%
33VW e-Golf240.17%
34Kia Niro210.15%
35Hyundai IONIQ6170.12%
36Hyundai Ioniq120.09%
37Skoda CITIGO10.01%
Alte Modele13199.41%
TOTAL14021

În fruntea clasamentului general nu sunt schimbări. Dacia conduce detașat, însă veteranul Renault Zoe probabil că va pierde cea de-a doua poziție până la finalul anului, cele două modele Tesla fiind la mai puțin de 200 de unități distanță.

TOP general

ModelTOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1569439.86%
2Renault ZOE23135.88%
3Tesla Model 321875.55%
4Tesla Model Y21355.42%
5Volkswagen eUP!17724.50%
6Hyundai Kona12883.27%
7Volkswagen iD312103.07%
8BMW i39002.29%
9Renault Megane E-Tech8532.17%
10Nissan Leaf8312.11%
11Volkswagen iD47091.80%
12VW e-Golf4911.25%
13Skoda Enyaq4831.23%
14Skoda CITIGO4041.03%
15Smart EQ ForTwo3700.94%
16Peugeot e2083690.94%
17Smart EQ ForFour3610.92%
18Tesla Model S3600.91%
19Mercedes-Benz EQA3340.85%
20Fiat 5003190.81%
21Peugeot e20082920.74%
22Mini Cooper SE2890.73%
23Renault Kangoo Express Z.E.2600.66%
24Mustang Mach-E2280.58%
25BMW iX2130.54%
26Hyundai Ioniq1920.49%
27Toyota BZ4X1710.43%
28Hyundai IONIQ51690.43%
29Opel Corsa-e1620.41%
30BMW iX31510.38%
31Mercedes-Benz EQB1310.33%
32Kia Niro1020.26%
33Volvo XC401010.26%
34Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.10%
35Volvo C40370.09%
36Cupra Born300.08%
37Hyundai IONIQ6170.04%
Alte Modele34048.65%
TOTAL39370

Începând din această lună, cifrele referitoare la infrastructura de încărcare vor fi raportate doar trimestrial. La acest capitol, dezvoltarea este foarte accelerată, stațiile de încărcare rapidă sunt acum disponibile pe toate rutele principale de tranzit și au început să apară și în zone turistice care nu erau acoperite până acum.

În indexurile precedente aminteam faptul că rețelele de încărcare sunt deținute sau operate de mai multe companii cu o vastă experiență în acest domeniu: Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge și alții. Iată că putem afirma faptul că și Tesla cu rețeaua Supercharger devine un jucător tot mai important cu fiecare locație deschisă. Un punct forte al acestora din urmă este faptul că Tesla deschide stații de încărcare cu cel puțin 6-8 puncte în aceeași locație și puteri de până la 250 kW! Așteptăm cu interes momentul în care acestea vor fi deschise și pentru utilizatorii celorlalte mărci. În plus, Tesla a inaugurat recent cea de-a șaptea locație din România, la Craiova și este planificată și cea de-a opta la Brașov.

sursa : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-octombrie-tot-mai-aproape-de-40-000-ev/

Read More

Layout A (with pagination)

Romanian e-mobility index Octombrie 2023

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

Începutul ultimului trimestru din acest an aduce în continuare vești bune despre piața de mașini electrice din România. Cu o creștere de 55% comparativ cu aceeași lună a anului anterior, Octombrie aduce 1.303 noi vehicule electrice înmatriculate.

Top 3 al celor mai îndrăgite modele de pe piața noastră rămâne neschimbat. Dacia Spring mai acumulează încă 507 unități în această lună, iar producătorul american Tesla se plasează pe locurile 2 și 3 cu cele două modele Model Y – 145 unități și Model 3 – 88 unități.

TOP 10 Octombrie

ModelOCT% OCT
1Dacia Spring50738.91%
2Tesla Model Y14511.13%
3Tesla Model 3886.75%
4Hyundai Kona493.76%
5Renault Megane E-Tech423.22%
6Volkswagen iD3342.61%
7Volkswagen eUP!282.15%
8Skoda Enyaq241.84%
9Volkswagen iD4161.23%

La fel ca și în lunile precedente, doar primele două clasate au reușit să înmatriculeze mai mult de 100 de vehicule. Cu excepția Dacia și Tesla. se pare că producătorii nu fac față cererii din piață, probabil din cauza capacității de producție limitată.

Segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 138 noi înmatriculări în luna Octombrie, cea mai populară marcă premium fiind Mercedes-Benz cu 63 unități înmatriculate.

Pragul de 40.000 de mașini electrice pe piața din România este foarte aproape și cel mai probabil va fi atins în luna Noiembrie. Spre sfârșitul anului, înmatriculările vor primi un imbold datorită suplimentării fodurilor programului Rabla+ cu o sumă considerabilă care ar trebui să fie suficientă pentru achiziția a aproximativ 1.500 de mașini.

Clasamentul pentru anul 2023 pare să se fi stabilizat, primele 16 locuri rămânând neschimbate comparativ cu luna precedentă. Cu siguranță că nu vom avea parte de surprize prea mari până la finalul anului, deși câteva schimbări sunt posibile.

TOP 2023

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring579841.35%
2Tesla Model Y183513.09%
3Tesla Model 39486.76%
4Renault Megane E-Tech7035.01%
5Volkswagen eUP!4503.21%
6Volkswagen iD33842.74%
7Hyundai Kona3412.43%
8Volkswagen iD43072.19%
9Skoda Enyaq1771.26%
10Renault ZOE1471.05%
11Toyota BZ4X1451.03%
12BMW iX1330.95%
13Mercedes-Benz EQA1250.89%
14Tesla Model S1200.86%
15Mini Cooper SE1000.71%
16Peugeot e208920.66%
17Mustang Mach-E900.64%
18Peugeot e2008870.62%
19Fiat 500760.54%
20Mercedes-Benz EQB650.46%
21Nissan Leaf640.46%
22Volvo XC40610.44%
23Hyundai IONIQ5540.39%
24BMW iX3470.34%
25Smart EQ ForTwo450.32%
26Renault Kangoo Express Z.E.400.29%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.27%
28BMW i3360.26%
29Smart EQ ForFour340.24%
30Cupra Born300.21%
31Volvo C40290.21%
32Opel Corsa-e260.19%
33VW e-Golf240.17%
34Kia Niro210.15%
35Hyundai IONIQ6170.12%
36Hyundai Ioniq120.09%
37Skoda CITIGO10.01%
Alte Modele13199.41%
TOTAL14021

În fruntea clasamentului general nu sunt schimbări. Dacia conduce detașat, însă veteranul Renault Zoe probabil că va pierde cea de-a doua poziție până la finalul anului, cele două modele Tesla fiind la mai puțin de 200 de unități distanță.

TOP general

ModelTOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1569439.86%
2Renault ZOE23135.88%
3Tesla Model 321875.55%
4Tesla Model Y21355.42%
5Volkswagen eUP!17724.50%
6Hyundai Kona12883.27%
7Volkswagen iD312103.07%
8BMW i39002.29%
9Renault Megane E-Tech8532.17%
10Nissan Leaf8312.11%
11Volkswagen iD47091.80%
12VW e-Golf4911.25%
13Skoda Enyaq4831.23%
14Skoda CITIGO4041.03%
15Smart EQ ForTwo3700.94%
16Peugeot e2083690.94%
17Smart EQ ForFour3610.92%
18Tesla Model S3600.91%
19Mercedes-Benz EQA3340.85%
20Fiat 5003190.81%
21Peugeot e20082920.74%
22Mini Cooper SE2890.73%
23Renault Kangoo Express Z.E.2600.66%
24Mustang Mach-E2280.58%
25BMW iX2130.54%
26Hyundai Ioniq1920.49%
27Toyota BZ4X1710.43%
28Hyundai IONIQ51690.43%
29Opel Corsa-e1620.41%
30BMW iX31510.38%
31Mercedes-Benz EQB1310.33%
32Kia Niro1020.26%
33Volvo XC401010.26%
34Volkswagen ID.BUZZ Cargo380.10%
35Volvo C40370.09%
36Cupra Born300.08%
37Hyundai IONIQ6170.04%
Alte Modele34048.65%
TOTAL39370

Începând din această lună, cifrele referitoare la infrastructura de încărcare vor fi raportate doar trimestrial. La acest capitol, dezvoltarea este foarte accelerată, stațiile de încărcare rapidă sunt acum disponibile pe toate rutele principale de tranzit și au început să apară și în zone turistice care nu erau acoperite până acum.

În indexurile precedente aminteam faptul că rețelele de încărcare sunt deținute sau operate de mai multe companii cu o vastă experiență în acest domeniu: Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge și alții. Iată că putem afirma faptul că și Tesla cu rețeaua Supercharger devine un jucător tot mai important cu fiecare locație deschisă. Un punct forte al acestora din urmă este faptul că Tesla deschide stații de încărcare cu cel puțin 6-8 puncte în aceeași locație și puteri de până la 250 kW! Așteptăm cu interes momentul în care acestea vor fi deschise și pentru utilizatorii celorlalte mărci. În plus, Tesla a inaugurat recent cea de-a șaptea locație din România, la Craiova și este planificată și cea de-a opta la Brașov.

sursa : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-octombrie-tot-mai-aproape-de-40-000-ev/

Read More

Metode de întrerupere a curentului de înaltă tensiune la autoturismele electrice

Prezentare a diferitelor metode de intrerupere a curentului de inaltă tensiune , la modele diferite de autoturisme .

Machetă antrenament .

Read More

Substanțe stingătoare la autoturismele electrice

Pompierilor le place să testeze noi tactici și tehnici , dar unele metode pur și simplu nu abordează problema cheie legată de incendiile la vehicule electrice .

Odată cu sosirea vehiculelor electrice (EV) au apărut diferite produse pentru a „rezolva” problema stingerii unui incendiu izbucnit la bateria de tracțiune .

Deși pot exista câteva beneficii pentru unele dintre aceste produse, în general, majoritatea nu reușesc să abordeze problema asociată cu un eveniment de “thermal runaway ” ( supraîncălzirea celulelor ) la pachetul de baterii litiu-ion .Iată ce trebuie să știți despre “thermal runaway ” instrumentele și tacticile care vor duce la bun sfârșit treaba – sau cel puțin vor ajuta.

ÎNȚELEGEREA FENOMENULUI DE ” SUPRAÎNCĂLZIRE A CELULELOR”

O baterie de înaltă tensiune este formată din mai multe celule împachetate strâns împreună într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. Când o singură celulă eșuează, este în esență un mic exploziv care produce o cantitate enormă de gaz și căldură (650 grade celsius ) în zecimi de secundă. Eșecul este o reacție chimică exotermă care nu necesită oxigen din atmosferă pentru a se susține. Căldura eliberată de fiecare celulă individuală este transferată către celulele învecinate, ceea ce face ca și ele să eșueze. Singura cale de a limita sau oprii propagarea , este de a răcii celulele supraincălzite .

thermal runaway

Având în vedere acest lucru, ce utilaje și substante de stingere folosesc pompierii ?

1 .SPUMA MECANICĂ

Spuma mecanică funcționează prin crearea unei pături pentru a sufoca focul. Multe tipuri de spume au proprietăți care răcesc zona înconjurătoare, ajutând apa să absoarbă căldura. Din păcate, refularea spumei pe celulele defectate este dificilă, dacă nu imposibilă, deoarece fenomenul de supraincălzire a celulelor are loc într-o cutie etanșă, rezistentă la foc. În plus, chiar dacă ar fi posibil să introduceți spuma în interiorul cutiei și să inundați zona , scopul principal al spumei este de obicei să izoleze arderea de oxigenul atmosferic , dar o celulă de baterie cu litiu-ion nu are nevoie de oxigen extern pentru a arde. În consecință, spuma este ineficientă pentru a opri supraincălzirea celulelor.

2 .EXTINCTOR CLASA D

Stingătoarele de clasa D conțin o pulbere care este concepută pentru a stinge incendiile de metale combustibile.  Deși sunt numite celule de baterie litiu-ion, celulele nu conțin litiu metal solid, ceea ce face ca stingătorul să fie ineficient. De asemenea, nu există o modalitate ușoară de a refula pulberea din stingător direct pe celulele supraincalzire , din cauza construcției cutiei in care se afla acestea .

3 .ȚEAVA DE STINGERE CU DIUZE

Aceste diuze sunt proiectate special pentru a aluneca sub un vehicul și pentru a pulveriza apă rece în partea de jos a cutiei bateriei. Apa este menită să răcească carcasa bateriei care prin transfer termic preia din căldura celulelor și le oprește supraîncălzirea . Din păcate, stingerea unui incendiu în bateria de înaltă tensiune necesită un volum mare și susținut de apă și un timp de intervenție îndelungat ( de la 10 minute la cateva ore ) . Aceste duze ajută la dispersarea jetului de apa pe o porțiune mai mare , lucru destul de greu de obținut cu ajutorul unei țevi de refulare clasice care are nevoie ca , și autoturismul să fie ridicat și înclinat în vederea refulării apei pe carcasa bateriei din podea.

Din cauza design-ului structurii bateriei și a numeroaselor straturi dintre partea inferioară a vehiculului , racirea celulelor afectate este destul de grea și de durată .

In mod ideal , daca in urma unui șoc mecanic , carcasa bateriei este străpunsă și se formează o perforatie , apa ar putea fi introdusă direct in interiorul carcasei și ar ajunge la celulele afectate

4. PĂTURĂ DE INCENDIU

O pătură de foc este folosită în mod tradițional pentru a sufoca un foc și a-l izola de oxigen. Și după cum am menționat, un incendiu de baterii litiu-ion nu are nevoie de oxigen din atmosferă pentru a arde, așa că încercarea de a sufoca focul va fi ineficientă. Cu toate acestea, păturile de incendiu ar putea fi folosite pentru a ține focul izolat si pentru protecția vecinătăților . Un cuvânt de precauție, totuși: celulele bateriei degajă gaze nocive și inflamabile (hidrogen, fluorură de hidrogen) care ar putea rămâne prinse sub pătură. Scoaterea păturii poate provoca o răbufnire sau chiar o explozie atunci când gazele sunt eliberate. Expunerea la fluorură de hidrogen poate provoca leziuni permanente ale plămânilor și ochilor pompierilor. Purtați întotdeauna Echipamentul de protecție individual adecvat atunci când sunteți în preajma oricărui foc.

5. LANCELE DE PERFORARE ( Rosenbauer BEST , Murer Lance , Cobra Cold Cut )

Lancele de perforare sunt concepute pentru a perfora cutia bateriei în efortul de a furniza cantități mari de apă în interiorul carcasei pentru a răci celulele bateriei. Această soluție este periculoasă din cauza pericolului de electrocutare. Există, de asemenea, posibilitatea de a provoca defectarea mai multor celule de baterie prin zdrobirea acestora sau scurtcircuitarea componentelor electrice din interiorul cutiei , mai ales dacă lancea străpunge compartimentul greșit și inundă o zonă neafectată, ar putea crea noi focare de incendiu . O altă ipoteză este momentul in care intr-un incendiu de autoturism electric , bateria de tractiune nu este afectată și ard doar componentele din interiorul autoturismului , iar echipajele de intervenție nu cunosc semnele care indică arderea bateriei și hotărăsc să folosească aceste tehnici , moment in care prin străpungerea unei baterii complet ” sănătoase ” să ducă la aprinderea acesteia si astfel crearea unui nou focar mult mai greu de stins de această dată .

Producătorii auto nu recomandă perforarea pachetului de baterii , lucru indicat in Ghidul de Interventie in caz de Urgență al mașinilor .

NU străpungeți NICIODATĂ componentele de înaltă tensiune cu unelte.

 La unele modele de autoturisme , interiorul carcasei bateriilor este umplut cu spumă , ceea ce face imposibilă curgerea apei prin cutie , sau compartimente . ex. Tesla , strapungerea fiind ineficientă.

CE FUNCȚIONEAZĂ: LASĂ BATERIA SĂ ARDĂ

Adevărul este că nu există o soluție simplă sau un instrument pentru a opri o supraincălzire a celulelor din bateria de înaltă tensiune. Răcirea directă a celulelor bateriei este cea mai bună metodă, cu toate acestea, producătorii nu oferă echipelor de intervenție acces direct la interiorul cutiei bateriei. Încercarea de a răci celulele bateriei din exterior nu va face decât să prelungească timpul de intervenție .

Dacă cutia bateriei este intactă și nu există expuneri, cea mai bună soluție este să așteptați pur și simplu ca bateria să se ardă, apoi să stingeți focul de clasa A rămas. Deși această strategie nu este ideală – și nici favorizată de pompierii agresivi, proactivi și dornici – este într-adevăr cea mai bună abordare in viziunea unor producători de auto electrice . Ar trebui să dureze doar o oră pentru ca bateria să se consume de la sine. 

PĂRERE :

Deși unii producători de autovehicule electrice iau in considerare si indică in Ghidurile lor de intrevenție , posibilitatea de a lăsa bateria mașinii să ardă în intregime , cu protejarea vecinătățiilor , nu cred că această tactică ar putea fi agreată in România . Totuși , să lași o mașina să ardă pe o autostrada sau în centrul unui oras , nu este o metoda prea ” ortodoxă” . Să luăm in calcul și nivelul de poluare pe care il poate genera arderea unor acumulatori .

Justificarea acestei tactici ar fi faptul că în urma arderii totale a pachetului de baterii , pericolul de reaprindere este foarte mic si eliminarea deșeului rămas fiind mai ușoară . Consider totuși că eliminarea deșeului rezultat se poate face în locuri special amenajate , departe de zonele aglomerate din orase unde un auto electric a luat foc .

Recomandarea din Fișa de Siguranță de la Lexus RZ450e

6. APA

In 2013, the Fire Protection Research Foundation  a concluzionat in urma numeroaselor teste , că apa este cel mai eficient si accesibil agent de stingere în cazul autoturismelor electrice .

De ce este apa este cel mai eficent agent te stingere ?

În cele mai multe cazuri , fenomenul termic / reacția chimică / incendiul care se produce , are loc in interiorul pachetului de baterii , iar carcasa acestuia este etanșă la foc și apa , deci nu se poate refula în interiorul carcasei . În acest caz , efectul de răcire al apei refulate pe exteriorul carcasei este singura soluție eficientă de stingere a focarului din interior .

In cazul în care , valvele de suprapresiune se deschid sau în urma unui șoc mecanic se produce o perforatie in carcasa pachetului de baterii , apa poate fi introdusă direct in carcasă , ajungând mult mai repede la celulele afectate și rezultând un timp mai scurt de lichidare a incendiului . O inovație in acest sens , găsim la autoturismele electrice Renault care beneficiază de ” Fireman Access ” , o cale de acces pentru refularea apei in interiorul carcasei bateriei >>> detalii in link : https://firerescue.ro/fireman-access-qr-code/

Video demonstrativ cu substante de stingere și eficiența lor :

In Ghidul de Intervenție în caz de Urgență , Tesla si alți mari producatori de autoturisme electrice recomandă folosirea apei in cantități mari pentru stingerea incendiilor la bateriile de tracțiune , dar NU recomanda folosirea spumei sau submersia autoturismului incendiat intr-un container cu apa .

Tesla nu recomanda submersia autovehiculului , deoarece in momentul in care autovehiculul este scos din apă ,există pericolul reaprinderii pachetului de baterii datorită apei care a stationat prea mult in interiorul pachetului de baterii . Se știe că , pătrunderea apei ( mai ales a celei sărate ) in interiorul carcasei pachetului de baterii este unul din motivele fenomenului de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor ) care duce la o degajare mare de căldură și ulterior la un incendiu . Un alt movit il reprezintă timpul indelungat în care autovehiculul ars, trebuie monitorizat în interiorul containerului de submersie și nu in ultimul rând costul mare de eliminare a apei contaminate in care a stat autovehiculul . A existat un caz in Olanda , unde un BMW electric care a ars , a fost nevoit sa stea 8 zile intr-un container cu 7500l de apa ,eliminare apei contaminate costând aprox 30.000 de euro .

Legat de submersia autoturismului in containere speciale , această metodă este folosită cu succes in mai multe țări europene și părerile sunt impărțile legat de recomandarea folosiri sau nu a acestei tactici .

Olanda are un sistem de aproximativ 30 de containere împărțite pe teritoriul intregii țării .

Mai multe detalii legate de construcția bateriilor litiu-ion, motivele pentru care eșuează și procesul de evadare termică. , , de asemenea, pericolele de incendiu și explozie ca urmare a propagării termice în bateriile cu ioni de litiu , sunt prezentate de catre Adam Barowy (inginer de cercetare, FSRI) in cadrul Simpozionului despre bateriilor cu litiu-ion: provocări pentru serviciul de pompieri , din data de 30 martie 2023, organizat de Institutul de Cercetare pentru Siguranța la Incendiu (FSRI) și Departamentul de Pompieri și EMS din Districtul Columbia (DCFEMS) .

link spre simpozion : >>>>>


Surse :

Read More

Romanian e-mobility index Septembrie 2023

Finalul celui de-al treilea trimestru nu aduce vreun record lunar de înmatriculări și nu impresionează cu cifre mari. Cu toate acestea, aduce un record bine meritat pe piața tot mai dinamică a vehiculelor electrice. Dar despre asta puțin mai târziu.

În luna Septembrie au fost înmatriculate 1.284 vehicule electrice din care 61 vehicule comerciale ușoare (LCV). Podiumul este ocupa de aceleași modele, deja “obișnuite”: locul 1 îl ocupă Dacia Spring cu 542 înmatriculări, urmată de Tesla Model Y cu 150 de unități, pe locul 3 plasându-se Tesla Model 3 cu 97 unități.

TOP 10 Septembrie

ModelSUM of SEP% SEP
1Dacia Spring54242.21%
2Tesla Model Y15011.68%
3Tesla Model 3977.55%
4Hyundai Kona554.28%
5Volkswagen eUP!382.96%
6Volkswagen iD4372.88%
7Renault Megane E-Tech272.10%
8Volkswagen iD3211.64%
9Skoda Enyaq191.48%
10BMW iX181.40%

Acest top 10 nu mai este neapărat o surpriză, majoritatea modelelor fiind deja obișnuite cu prezența aici. Cu toate acestea, se mai strecoară unele surprize la coada topului. Luna aceasta surpriza este realizată de BMW iX, o mașină premium, cu un preț pe măsură. Cu toate acestea, au fost înmatriculate nu mai puțin de 18 unități.

Dacă tot vorbim de mărci premium, segmentul high-end, unde contabilizăm modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, înregistrează 102 noi înmatriculări în luna Septembrie, cea mai populară marcă premium fiind Mercedes-Benz cu 52 unități înmatriculate.

Recordul despre care aminteam anterior se regăsește și în graficul de mai jos și este vorba despre faptul că în primele 3 trimestre ale anului 2023 au fost înmatriculate mai multe mașini electrice decât pe întreg parcursul anului trecut. Așadar, putem considera că până la finalul anului vor mai fi înmatriculate cu cel puțin 25% mai multe mașini decât în 2022. Rămâne de văzut care vor fi cifrele la final de an, însă noi credem că ne vom apropia de 45.000 EV înmatriculate pe piața din România.

La vârful clasamentului din 2023 este destulde liniște, primele 6 poziții rămânând neshimbate față de luna precedentă. Este greu de crezut că ceva mai poate strica ordinea deja stabilită, chiar dacă pot interveni mici schimbări de 1/2 poziții.

TOP 2023

ModelTOTAL 2023% 2023
1Dacia Spring529141.60%
2Tesla Model Y169013.29%
3Tesla Model 38606.76%
4Renault Megane E-Tech6615.20%
5Volkswagen eUP!4223.32%
6Volkswagen iD33502.75%
7Hyundai Kona2922.30%
8Volkswagen iD42912.29%
9Skoda Enyaq1531.20%
10Renault ZOE1401.10%
11Toyota BZ4X1371.08%
12BMW iX1240.97%
13Mercedes-Benz EQA1110.87%
14Tesla Model S1050.83%
15Mini Cooper SE890.70%
16Peugeot e208880.69%
17Peugeot e2008810.64%
18Mustang Mach-E760.60%
19Fiat 500710.56%
20Nissan Leaf580.46%
21Mercedes-Benz EQB580.46%
22Volvo XC40560.44%
23Hyundai IONIQ5470.37%
24Smart EQ ForTwo420.33%
25BMW iX3420.33%
26BMW i3310.24%
27Volkswagen ID.BUZZ Cargo290.23%
28Smart EQ ForFour290.23%
29Volvo C40270.21%
30Renault Kangoo Express Z.E.250.20%
31VW e-Golf240.19%
32Opel Corsa-e240.19%
33Cupra Born240.19%
34Kia Niro200.16%
35Hyundai IONIQ6130.10%
36Hyundai Ioniq100.08%
37Skoda CITIGO10.01%
Alte Modele11268.85%
TOTAL12718

În clasamentul general Dacia Spring își consolidează poziția, cota de piață crescând spre 40%, în timp ce pentru Renault Zoe lucrurile se vor schimba rapid, acesta pierzând lună de lună din cota de piață. Cu siguranță că va fi detronat de către cele două modele Tesla până la finalul acestui an.

TOP general


Model
TOTAL GENERAL% TOTAL
1Dacia Spring1518739.90%
2Renault ZOE23066.06%
3Tesla Model 320995.51%
4Tesla Model Y19905.23%
5Volkswagen eUP!17444.58%
6Hyundai Kona12393.25%
7Volkswagen iD311763.09%
8BMW i38952.35%
9Nissan Leaf8252.17%
10Renault Megane E-Tech8112.13%
11Volkswagen iD46931.82%
12VW e-Golf4911.29%
13Skoda Enyaq4591.21%
14Skoda CITIGO4041.06%
15Smart EQ ForTwo3670.96%
16Peugeot e2083650.96%
17Smart EQ ForFour3560.94%
18Tesla Model S3450.91%
19Mercedes-Benz EQA3200.84%
20Fiat 5003140.82%
21Peugeot e20082860.75%
22Mini Cooper SE2780.73%
23Renault Kangoo Express Z.E.2450.64%
24Mustang Mach-E2140.56%
25BMW iX2040.54%
26Hyundai Ioniq1900.50%
27Toyota BZ4X1630.43%
28Hyundai IONIQ51620.43%
29Opel Corsa-e1600.42%
30BMW iX31460.38%
31Mercedes-Benz EQB1240.33%
32Kia Niro1010.27%
33Volvo XC40960.25%
34Volvo C40350.09%
35Volkswagen ID.BUZZ Cargo290.08%
36Cupra Born240.06%
37Hyundai IONIQ6130.03%
Alte Modele32118.44%
TOTAL38067100.00%

La capitolul infrastructurii de încărcare contabilizăm doar încărcătoarele publice, fără restricții, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO.

Conform portalului PlugShare*, în data de 17.10.2023, pe teritoriul României sunt 4.602 încărcătoare publice, cu 280 mai multe decât luna precedentă. Dintre acestea, 1.348 sunt CCS/CHAdeMO și 3.206 Type 2 distribuite în 1.941 locații.
Rețeaua Tesla Supercharger a crescut cu 8 puncte de încărcare de la ultima raportare, ajungând la un total de 48. Acestea sunt distribuite în7 locații: Timișoara, Sibiu, Pitești, București Constanța, Cluj-Napoca și mai nou Craiova. În locațiile din Cluj-Napoca, București și Craiova sunt disponibile câte 8 puncte de încărcare.

În indexurile precedente aminteam faptul că rețelele de încărcare sunt deținute sau operate de mai multe companii cu o vastă experiență în acest domeniu: Renovatio E-Charge, EnelX, EON Drive, Mol Plugee, EVConnect, Plugpoint, EvGoSmartCharge și alții. Iată că putem afirma faptul că și Tesla cu rețeaua Supercharger devine un jucător tot mai important cu fiecare locație deschisă. Un punct forte al acestora din urmă este faptul că Tesla deschide stații de încărcare cu cel puțin 6-8 puncte în aceeași locație și puteri de până la 250 kW! Așteptăm cu interes momentul în care acestea vor fi deschise și pentru utilizatorii celorlalte mărci.

Infrastructuii de încărcare din România i s-a adăugat luna trecută 161 de încărcătoare Type 2, 111 CCS/CHAdeMO și 8 Tesla Supercharger în 74 de noi locații. Un început de Q4 excelent!

*PlugShare este o platformă crowd-based, așadar numărul stațiilor de încărcare raportate nu este unul oficial, ci mai degrabă o estimare.

sursa : https://lektri.co/ro/romanian-e-mobility-index-septembrie-un-q3-record/

Read More