Stingerea incediilor la autovehicule

Posibile pericole in operatiunea de stingere

Identificați ce  compartimente sunt implicate în incendiu pentru a evalua rapid pericolele potențiale.

Pe timpul incendiului exista pericol de explozie al buteliilor de umflare a airbag-urilor si a amortizoarelor capotei /portbagajului , motiv pentru care , atacarea incendiului este indicata a se face  din colțul vehiculului la 45 de grade, nu direct din față, din spate sau din lateral . Rețineți că airbag-urile se pot declanșa fără avertisment într-un automobil care arde și nu va poziționați niciodată nicio parte a corpului în calea unui airbag frontal sau lateral.

https://youtu.be/Xws8vIspuyQ

Amortizoarele cu gaz – le gasim la capota ,la portbagaj  , pedala de frana de urgenta la SUV-uri .   Acestea sunt acum folosite pentru a înclina scaunele înainte în multe mașini,iar la  SUV-uri le folosesc pe scaunele din al treilea rând.Aceste amortizoare sunt  umplute cu azot comprimat.  La fel ca Argonul pe care îl vedem în recipientele airbag, Azotul nu este inflamabil și nu este exploziv, dar are o rată de expansiune foarte mare atunci când este expus la foarte puțină căldură. Pe măsură ce azotul se extinde, cilindrul va sufla de multe ori arborele ca o săgeată la zeci de metri de autovehicul . Mulți au perforat efectiv mâinile, picioarele și gâtul pompierilor.

https://youtu.be/2A9XoiLqb5E

Trebuie  să înțelegem că nu există o poziție 100% sigură pentru pompieri în cazul unui incendiu de autoturism dar  partea din față a vehiculului reprezinta un pericol mai ridicat .   Fiecare incident trebuie evaluat în contextul altor pericole aferente și al intensității incendiului.  Fiecare pompier lovit în aceste incidente nu a avut timp să reacționeze și a fost surprins complet neprevăzut de ceea ce i s-a întâmplat.

Orice vehicul care arde generalizat la sosirea pompierilor este oricum o pierdere totala deci mai întâi trebuie să ne protejăm si sa luam in serios riscul de explozie al amortizoarelor .

  • Pericolele potențiale asociate incendiilor de autovehicule sunt influențate de locul în care au loc.  Există mai multe locații probabile în care este posibil să se producă un incendiu de autovehicul.  Fiecare dintre următoarele pot prezenta un set unic de provocări și pericole pentru pompieri și ar trebui analizate pe timpul deplasarii la incendiu si pe timpul recunoasterii.
    • Autostrada – trafic intens cu viteza mare , rezerva de apa limitata ( lipsa hidranti )
    • Drum public – posibil trafic in ambele sensuri , cabluri electrice cazute , privitori curiosi in apropierea incendiului
    • Garaj , parcari subterate , supraterane – acces limitat , pericol de propagare la cladire sau alte auto   , prezența altor materiale combustibile in apropiere.
    • Accident rutier urmat de incendiu – posibil victime in interior
    • Service auto  – prezenta lichidelor combustibile
Victima extrasa din autoturism
Exploie garaj
  • Baterii – pe lângă o încărcare electrică, o baterie conține acid sulfuric, un coroziv care poate provoca arsuri la nivelul pielii și ochilor.  În condiții de incendiu, acest acid sulfuric poate produce hidrogen gazos pe măsură ce bateria este încălzită.  Hidrogenul gazos este foarte inflamabil și poate accelera rapid orice condiții de incendiu existente.

Stingerea incendiilor la autovehiculele electrice sau Hibrid

În timp ce vehiculele hibride și electrice nu s-au dovedit a fi mai periculoase sau predispuse la incendiu decât vehiculele convenționale , bateriile acestora necesita o atentie sporita .

Test comapartiv ardere autovehicul electric vs conventional ( traducere )

Scopul acestui test a fost de a avea date comparative între comportamentul la foc ale acestora.   Aceste teste au fost efectuate de „Institut National de l’Environnement Industriel et des Risques” (INERIS) pe un Fluence convențional și un Fluence Z.E.  .  Singura diferență dintre aceste două mașini este prezența unei baterii Li-Ion în locul unui rezervor de motorină.  Bateria Li-Ion a lui Fluence Z.E.  a fost încărcat până la 100 % din capacitate și rezervorul de motorină al Fluence este plin (50 L de combustibil).  Aprinderea a fost pornită în habitaclu de pe scaunul șoferului cu un arzător pe gaz.  După cum s-a descris în primele teste, nu a existat nicio dovadă de proiecții sau de explozie rezultată din incendiul bateriei.  Puterea termică maximă la foc și energia totală eliberată sunt mai mici pentru autovehiculele electrice decât pentru cele conventionale : respectiv 4,7 MW față de 6,1 MW și 8 500 MJ față de 10 000 MJ.  Au fost comparate și efectele toxice în timpul arderii .  Cantitățile totale de CO2, CO, HCl, hidrocarburi, NO, NO2, HCN emise în timpul arderii vehiculului electric sunt apropiate sau mai mici decât cele ale celui conventional (tabelul 1).

Studiu comparativ incendiu auto electric vs combustie interna ( PDF )

Luați aceste măsuri specifice:

  1. Dacă bateria de tracțiune nu este implicata , gestionați focul ca un vehicul standard.
  2. Dacă este implicată bateria de tractiune , stingerea necesita o cantitate foarte mare de apa deci asigurați o sursă de apă suplimentară .
  3. Luați în considerare că toate componentele de tensiune inaltă raman sub tensiune chiar daca contactul general a fost decuplat . Majoritatea bateriilor au 400v , dar exista si baterii de 800 ( Porsche Taycan ) si 900 volti la Luci Air .
  4. Folositi camera de termoviziune pentru a determina portiunea din bateria de tractiune afectate de incendiu .
  5. In timpul unui incendiu de vehicul electric, peste 100 de substanțe chimice organice sunt generate, inclusiv unele gaze extrem de toxice, cum ar fi monoxidul de carbon și acidul cianhidric, in consecinta folosirea aparatului de respirat este obligatorie.
  6. Lăsați timp pentru ca acumulatorul HV să se răcească după stingere și monitorizați-l pentru semne de reaprindere.

Exista mai multe metode de stingere:

1.Deoarece bateriile autovehiculelor sunt montate in podea , accesul pentru operatiunea de stigere este dificil. Solutia reprezintă inclinarea autovehicului la un unghi care permite refularea apei pe carcasa bateriei si racirea zonei afectate . Odată ce incendiul a fost stins cu succes, problema pentru pompieri nu s-a încheiat. Datele statistice au aratat ca multe autovehicule electrice care au ars , s-au reaprins pe timpul transportului pe platforma sau la locul de depozitare , dupa cateva ore , zile sau chiar saptamani de la eveniment .

.

2. Au existat mai multe incidente în Europa, în care autovehiculele electrice care au ars s-au reaprins dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de timp . Ca o soluție, brigăzile de pompieri europene au dezvoltat o noua procedura. După ce focul inițial și flăcările au fost stinse, vehiculul este scufundat într-un container cu apa timp de 24 de ore. Prin răcirea bateriei , se încearcă oprirea procesului chimic care o face să se reaprindă. Flăcările se sting destul de repede, dar pe plan intern reacțiile chimice provoacă încălzirea bateriei în mod continuu.

Container stingere
Conainer observare pentru autovehicule electrice cu probleme la bateria de tractiune , sau avariate .

După un accident in care s-au declansat airbag-urile ,sistemul de înaltă tensiune este dezactivat automat. Energia este încă prezentă în bateria de tractiune .
Atentie la cablurile și componentele portocalii conectate la bateria de tractiune care fac parte din sistemul de înaltă tensiune și ar putea fi alimentate. cu tensiune .

Stingerea incendiilor la autovehiculele pe gaz .

Buteliile de gaz pot exploda atunci când sunt expuse la căldură, provocând daune catastrofale.  Când interveniti la un incendiu care implică unul sau mai multe dintre aceste vehicule, obțineți informații de la șofer și determinați locația și amploarea incendiului în timpul recunoasterii.  Urmați acești pași în funcție de situație:

  •  Incendiul se manifesta independent de rezervorul de gaz – incercați să limitați focul în zona de origine și să răciți rezervorul dacă este accesibil
  • Incendiul se manifesta in zona rezervorului –   Răciți rezervorul de la o distanță sigură și lăsați combustibilul să ardă.
  • Rezervorul are aerisire –  Evitați stingerea flăcărilor care ies de la supapa de siguranță a cilindrului.  Acest lucru poate duce la eliberarea de vapori și la explozie.

Incedii la autobuze

În autobuzele comerciale, ventilația orizontală prin geamurile laterale este o prioritate imediată .  Geamurile laterale sunt în general construite din sticlă securizată care poate fi spartă cu o unealtă.  Majoritatea au un mâner de eliberare de urgență.  Dacă este echipat cu două uși, ambele trebuie să fie deschise pentru a ajuta la evacuare.  Cele mai multe autobuze  moderne sunt echipate cu 3 uși de urgență și mai multe ferestre de evacuare de urgență. 

Incendiile autobuzelor se răspândesc rapid și pot necesita o cantitate semnificativă de apă pentru control.  În funcție de dimensiunea rezervorului de bord al pompei, un autobuz bine implicat poate necesita mult mai multă apă decât transportă un singur motor.  Pentru a acoperi misiunile inițiale la un incendiu de autobuz ocupat, ar fi nevoie de o repartizare a unui grup de lucru cu două motoare, o scară, o salvare și un șef de batalion.

Atunci când compartimentul motorului autobuzului comercial este situat în partea din spate a autobuzului, un incendiu care izvorăște acolo poate necesita două linii de mână: una adusă în zona pasagerilor pentru a proteja ocupanții și alta direcționată către motorul sau anvelopele care arde.  Cea mai bună strategie pentru un autobuz școlar ocupat este de a întinde două linii de mână, una către habitaclu și una către compartimentul motor.

Incendiu autobuz electric

La final , am selectat cateva interventii la incendii de autovehicule.

https://youtu.be/o2tqmkjKM8w?t=557

https://www.youtube.com/watch?v=c2ARojAU4uI

Surse :

https://thefireacademy.com

https://www.holmatro.com/pl/rescue/blog/electric-vehicles-more-danger-rescuers

https://www.firehouse.com/rescue/article/10502463/pressurized-vessels-on-vehicles-part-2-pressurized-strut-challenges

https://www.firerescue1.com/near-miss-with-iafc/articles/exploding-vehicle-struts-a-hidden-hazard-bGbYEbOw2CWvoxMN/

https://www.firehouse.com/operations-training/article/21255066/university-of-extrication-electric-vehicle-fire-suppression

1 comment