Operațiunea de descarcerare :
La fel ca în cazul unui incendiu , culegerea de informații trebuie să facă parte din procesul inițial de recunoaștere dimensionare și evaluare a riscurilor în cazul accidentelor rutiere în care sunt implicate autovehicule electrice. Acest proces ar putea include:
Identificați daca aveți de a face cu un autovehicul electric ( tur de 360 de grade în jurul autoturismului ) urmărind caracteristici distincte precum :
- prezența numărului de înmatriculare verde
- lipsa grilei de aerisire motor și a tobei de eșapament
- prezența siglelor ” electric’, ‘low emissions’, ‘PHEV’, ‘EV’ “
- prezența portului de incarcăre ( grila față , aripa spate sau aripa fata )
- prezenta siglei cu marca autoturismului , ex: Tesla , Renault Zoe , Dacia Spring , Hyundai Ioniq , Kona , Vw iD
- cod QR cu fișa de siguranță
- daca nu ați reușit să identificați marca și modelul autoturismului ,întrebati soferul sau pasagerii ( daca este posibil ) despre acest lucru .
- intrebați soferul sau verificați in bord nivelul de încărcare al bateriei . ( am discutat mai devreme importanța nivelului de încărcare )
Lucruri de luat în considerare la apropierea de un autovehicul electric
-motorul nu face zgomot și poate fi în funcțiune în orice moment
-autovehiculul se poate mișca făra zgomot și rapid
-apropiați-vă de acesta la un unghi de 30 de grade pentru a vă proteja de orice mișcare nefireasca a acestuia .
Dupa identificarea mărcii și modelului autovehiculului , comandantul intervenției deschide Ghidul de Intervenție Rapidă ( ERG ) sau Fișa de salvare ( rescue sheet’ ) ” din aplicația Eurorescue prezentă pe tableta autospecialei sau pe telefonul mobil . Acestea cuprind informații cu privire la localizarea mufelor de intrerupere a curentului de înaltă tensiune , a siguranțelor sau a buclei pompierului , a armăturilor cabinei, a bateriei de tracțiune , a airbag-urilor, a amortizoarelor cu gaz, a unităților de control, etc, precum și informatiile referitoare la precizarea punctelor adecvate de taiere, sprijinire , etc .
Se imobilizează autovehiculul : se blochează roțile cu cale și se studiaza Ghidul de Intervenție Rapidă ( ERG ) sau Fișa de salvare pentru a identifica punctele sigure de calare . Se ține cont de faptul că bateria ocupă aproape toată podeaua auto deci spațiul de calare este limitat . O calare defectuoasă , în care punctele de sprijin sunt în contact cu bateria de tracțiune , poate duce la perforarea , deformarea sau producerea de alte șocuri pachetului de baterii , rezultând un posibil fenomen de ” thermal runaway ” ( eșecul celulelor sau suprîncălzirea rapidă a celulelor ) care duce la incendiu .
-se pune autoturismul în ” park ” și se ia contactul ( buton on/off ) . La unele autovehicule , cartela , telefonul mobil ( inel pe deget in cazul tesla ) pot lua locul cheii și trebuie îndepărtate de zona de proximitate a mașinii . De asemenea , simpla deschidere a unei portiere poate activa sistemul de sigurantă care trece automat vehiculul in ” park ” .
– pentru momentele în care nu se poate ajunge în interiorul autoturismului pentru a-l pune in ” park ” , există un dispozitiv numit Emergency Plug ( mufă de urgență ) care odată introdusă în portul de incărcare , imobilizează autovehicului impotriva oricărei mișcări . Ce face de fapt acest dispozitiv ? , comunică cu software-ul mașinii si o păcăleste că se află la încărcat , lucru care duce la activarea sistemului de sigurantă care imobilizeaza mașina pe timpul incărcării . ( Unele autospeciale de descarcerare din România sunt dotate cu acest dispozitiv )
-pentru a lucra în siguranță , se deconecteaza sistemele de joasă și înaltă tensiune . Inaintea deconectării bateriei de 12 v se ia în considerare necesitatea deschiderii ușilor , geamurilor , capotei , portbagajului , care funcționează cu energia din bateria de 12v ( la unele modele Tesla , bateria pentru sistemul de joasă tensiune este Litiu-ion de 16V , procedura de deconectate în videoul din link <<click aici >> ). Apoi se trece la deconectarea mufei contactului general al bateriei de tracțiune ( tensiunea înaltă) . Localizarea mufelor , siguranîelor , buclelor de decuplare , le gasiți în ghidurile de răspuns din aplicația EuroRescue.
In urma coliziunii , este posibil , ca punctele de deconectare a tensiunii inalte sa fie inaccesibile .
La majoritatea autovehiculelor electrice , mufele de deconectare se afla sub capota din fata , dar avem la unele modele in habitaclu în panoul de sigurante din interior , sau o a doua metodă de decuplare în portbagaj ( se aplică în cazurile în care prima variantă este inaccesibilă )
O particularitate a autovehiculelor electrice o reprezintă faptul că , în cazut accidentelor unde se declanșează sistemele de siguranță (airbag -uri, pretensionatoare ale centurilor de siguranță) circuitul de înaltă tensiune se decuplează automat .Ca măsură de precauție , se rocomandă să se efectueze și decuplarea manuală a circuitului , chiar dacă se presupune ca el s-a făcut automat . Există cazuri în care sistemul de siguranță este defect și nu se produce decuplarea automată , autovehiculul rămânând sub tensiune . De notat faptul că , unele auto au un al doilea contact general în partea din spate , pentru cazurile unor coliziuni frontale .Atunci când sistemul de joasă tensiune (12V / 16v unele modele Tesla ) este deconectat, contactorii sistemului HV ( tensiune înaltă ) ar trebui să rămână în poziția „deschisă”, izolând astfel tensiunea din baterie față de celelalte componente .
Majoritatea autovehiculelor electrice sunt dotate cu mufe de joasă tensiune 12v , siguranțe sau bucla pompierului care odată acționate , deconectează și izolează bateria de înaltă tensiune de restul autovehiculului . Există și modele la care , pentru deconectarea sistemului de inaltă tensiune , e nevoie să se îndepărteze mufa service prin care trece aceași tensiune ca și in baterie ( 230 – 800 V ) . Această ” mufă de service ” se îndepărtează doar folosint mănuși de protecție electroizolante la 1000 V , standard 60903 , Clasa 0 .
Accesul la ocupanți
Accesul la pacient și managementul geamurilor este similar cu cel al autoturismelor clasice , la unele modele , geamurile laterale pot fi laminate , îngreunând inlăturarea lor iar la taiere crează praf care poate fi ușor inhalat . Verificați ghidul de intervenție in Aplicația EuroRescue pentru a determina tipul geamurilor .
Considerente pe timpul intervenției
- asigurați o linie de furtun pentru un posibil incendiu și la o operatiune de descarcerare ( e posibil ca bateria să fi suferit deformări , străpungeri în momentul coliziunii și un fenomen termic poate fi iminent ) .
- monitorizati cu ajutorul camerei cu termoviziune , posibilele creșteri de temperatură în interiorul bateriei de tracțiune ( prin podeaua autovehiculului) și semnele care pot duce la incendiu ( ventilarea gazelor din baterie , temperatura ridicata în bateria de tracțiune , mirosurile neobișnuite și/sau iritația ochilor, nasului sau gâtului ) .Daca unu sau mai multe din aceste semne sunt prezente , se impune echiparea cu aparatul de respirat și se ia in considerare posibilitatea folosirii tehnicilor de ventilație pentru a proteja victimele încarcerate in autovehicul și a se împiedica acumularea de vapori inflamabili în portbagaj sau habitaclu .
- In cazul unui impact puternic , cablurile de inaltă tensiune se pot secționa și prezintă pericol de electrocutare. Decuplați tensiunea inaltă înainte de a efectua orice operațiune .
- Vizualizați și expuneți întotdeauna zona de tăiere înainte începerii operațiunilor, verificați prezența cablurilor de inaltă tensiune de culoare portocalie sau alte componente ale sistemului de airbag-uri .
- Bateria de tracțiune a unui autovehicul electric este grea. Acest lucru poate face ca vehiculul să fie predispus să se rostogolească în mod neașteptat dacă este răsturnat pe o parte. Greutatea bateriei diferă de la un autovehicul la altul , depinzând ce capacitatea de stocare și tehnologia folosita la fabricare . De obicei , bateria reprezintă aproximativ 25 % din greutatea totala a autovehiculului . Cateva example ar fi :
Tesla Model S – 544 kg
Tesla Model 3 – 480 kg
Tesla Model Y – 771 kg
TEsla Model X – 536 kg
Renault Zoe ( gen 1 ,2 ,3 ) intre 280 și 326 Kg
Dacia Spring – 250 Kg , iar masa proprie a mașinii este de 955 kg
Volkswagen id 3 – 350 Kg
Când utilizați echipament de stabilizare, verificați ghidul de intervenție din aplicația EuroRescue , unde o să găsiți punctele sigure de calare și stabilizare . Evitați sprijirea popilor sau a altor accesorii pe pachetul de baterii .
Se va evita folosirea podelei ca punct de sprijin petru cilindrii , depărtator sau alte accesorii pentru a nu performa sau deforma pachetul de baterii , lucru ce ar putea duce la cedarea bateriilor si apoi la incendiu .
În cazul vehiculelor răsturnare dar nu numai , trebuie luată în considerare expunerea la anumite riscuri particulare :
- Cabluri ORANGE de înaltă tensiune – până la 800 V
- Celule de baterii expuse sau împrăștiate pe sol – acestea prezintă un risc de electrocutare
- Pete întunecate pe pachetul de baterii (partea inferioară) care pot indica un fenomen de ” thermal runaway ” ( supraîncălzire rapidă a celulelor )
- Deteriorarea evidentă a acumulatorului
- Fluide pe sol ( lichid răcire baterie sau electrolit )
CELE MAI RASPANDITE AUTOVEHICULE ELECTRICE DIN ROMANIA și Ghidurile lor de intervenție :
Renault MEGANE E-TECH electric
BIBLIOGRAFIE :
www.evfiresafe.com | EV FireSafe este o companie privată din Australia specializată pe cercetare incendiile de baterii de înaltă tensiune ale vehiculelor electrice și intervenția în caz de urgență.Platforma lor oferă cursuri de formare online predate de ingineri si experți in domeniu . |
www.youtube.com/@StacheDTraining | Cannal de youtube al Capitanului de pompieri – Patrick Durham care este și inginer mecanic specializat în autoturisme electrice |
www.firerescue.ro/simpozion-baterii-litiu-ion | Simpozionul ” Baterii cu litiu-ion: provocări pentru serviciul de pompieri ” – organizat de Institutul de Cercetare pentru Siguranță la Incendiu (FSRI) |
Aplicația EuroRescue | Aplicație dedicată pompierilor care cuprinde ” Cărțile de salvare” și ” Ghidurile de intervenție în caz de urgență ” ale autoturismelor electrice dar și cu combustie internă |
Romanian e-mobility index | Statistică lunară cu nr. de autovehicule electrice înmatriculate în România |
Australia – Incidents Involving Electric Vehicles | Engleză | DOWNLOAD |
Australia – Incidents Involving Electric Vehicles | Română | DOWNLOAD |
Australia – EV Extrication High level considerations efviresafe.com | Engleză | DOWNLOAD |
Danemarca – Responding to electric and hybrid vehicle fires | Engleză | DOWNLOAD |
Danemarca – Responding to electric and hybrid vehicle fires | Română | DOWNLOAD |
Danemarca – Descarcerarea din autovehiculele electrice-condiții speciale | Engleză | DOWNLOAD |
Danemarca – Descarcerarea din autovehiculele electrice-condiții speciale | Română | DOWNLOAD |
Norvegia – Baterii Litiu-ion , Riscuri și metode de lucru | Engleză | DOWNLOAD |
Norvegia – Baterii Litiu-ion , Riscuri și metode de lucru | Română | DOWNLOAD |
Suedia – Fire Safety of Lithium-Ion Batteries in Road Vehicles | Engleză | DOWNLOAD |
Suedia – Fire Safety of Lithium-Ion Batteries in Road Vehicles | Română | DOWNLOAD |
USA – Best Practices for Emergency Response to Incidents Involving EVs | Engleză | DOWNLOAD |
USA – Best Practices for Emergency Response to Incidents Involving EVs | Română | DOWNLOAD |
USA – NTSB’s Safety Report Electric Vehicles – 2020 | Engleză | DOWNLOAD |
USA – NTSB’s Safety Report Electric Vehicles – 2020 | Română | DOWNLOAD |
Renault ofera la toate vehiculele sale electrice “fireman acces” un orificiu special care permite perfoararea carcasei bateriei pentru a o inunda, vezi de exemplu pagina 4
https://cdn.esp.opeeu.asdh.aws.renault.com/documents/fad/Renault_Scenic%20E-Tech%20Electric__Hatchback_2023_5d_Electric_EN.pdf
https://cdn.esp.opeeu.asdh.aws.renault.com/documents/fad/fad_SPRING_EN.pdf
Salutare . Da este o inovatie utila pentru pompieri . Mai sunt discutii legate de siguranta pasagerilor , in caz de accident cand bateria in urma impactului intra in ” thermal runaway ” există pericolul de eliberare a gazelor rezultate in urma ” arderii ” bateriei , prin acest orificiu care se afla la interior fiind un pericol mai mare pentru personale incarcerare . Per total se dovedeste o inovatie utila , si alti producatori incepand sa monteze pe vehiculele lor .
Multumesc pentru mentiune si ma bucur ca articolul prezintă interes . Am tradus ceva material legat de fireman access , il gasesti tot pe site : https://firerescue.ro/fireman-access-qr-code/
.O zi buna .